Konec éry i3 a hledání normality 2021. BMW ukončuje výrobu modelu i3 po 10 letech a 250 000 vyrobených kusech. Média píší nekrology: „Konec avantgardního elektromobilu BMW.“ Ale v Mnichově nikdo nepláče. „i3 byl experiment,“ říká jeden z inženýrů v rozhovoru pro Auto Motor und Sport. „Dveře s výklopnými zadními dveřmi, bambusový interiér, pohon zadních kol... Byl to skvělý elektromobil, ale pro většinu zákazníků příliš zvláštní.“ Tesla Model 3 se prodává v milionech. VW ID.3 získává ocenění. Hyundai Kona Electric se stává bestsellerem. A BMW? Nemá žádný elektromobil, který by vypadal jako normální auto. X1 – kompaktní SUV – se prodává skvěle. V Evropě se ročně prodá přes 100 000 kusů. „Tohle by měl být náš první elektromobil pro masový trh,“ rozhodlo vedení. „Žádný futuristický koncept. Jen… elektrické X1.“ A v červnu 2022 představí iX1. Žádné fanfáry, žádné experimentální dveře. Jen elektromobil, který vypadá jako X1. Debut: Baterie s kapacitou 64,7 kWh a otázky ohledně dojezdu BMW iX1 xDrive30 debutuje v červnu 2022. Média píší: „Toto je první elektrické SUV BMW v kompaktním segmentu.“ Konkurence je brutální: Tesla Model Y – dojezd 533 km, nabíjení 250 kW, od 35 000 EUR Mercedes EQA – dojezd 426 km, nabíjení 100 kW, od 25 000 € Audi Q4 e-tron – dojezd 534 km, nabíjení 135 kW, od 32 000 EUR BMW vstupuje na trh s cenou 31 500 eur, baterií s kapacitou 64,7 kWh a dojezdem WLTP 439 km. Zdá se to rozumné, ale je tu jeden problém: nabíjení stejnosměrným proudem má výkon pouze 130 kW. Testeři z Elektrowoz.pl komentují: „130 kW není špatné, ale Tesla Model Y má 250 kW a Hyundai Ioniq 5 – 220 kW. BMW se musí na konkurenci vyrovnat.“ A pak se stalo něco nečekaného. Tajemství ploché křivky: Kdy stačí 130 kW Zimní test BMW iX1 na trase Varšava-Berlín (570 km). Teplota: -5 °C. Tester z Autokultu se rozhodl ověřit, jak si iX1 poradí s nejhoršími podmínkami. Podmínky: Dálnice 130 km/h Vyhřívaná sedadla + ventilátor Bez předehřívání baterie Výsledky: Průměrná spotřeba: 27 kWh/100 km (WLTP: 17,6 kWh) Dojezd na dálnici: ~240 km (město: ~350 km) Zastávky nabíjení: 2× ~35 minut (10–75 %) Nabíjecí výkon: 119 kW od 5 % do 40 %, poté ~90 kW do 70 % Klíčové pozorování: „iX1 nemá výkon 250 kW jako Tesla, ale jeho nabíjecí křivka je plochá. Při 45 % nabití baterie si stále udrží 90 kW. Tesla po 40 % klesne na 150 kW, ale stále je rychlejší.“ Závěr? BMW iX1 se nabíjí pomaleji než konkurence, ale plochá křivka znamená předvídatelné doby zastavení na stanicích s výkonem 150 kW. Chybějící funkce: Předehřívání baterie Premiéra modelu iX1 v roce 2022 měla jednu vadu: žádné automatické předehřívání baterie před nabíjením stejnosměrným proudem. Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, dokonce i Škoda Enyaq – všechny tuto funkci měly. BMW? Pouze manuálně. Testeři z Battery Life napsali: „Musíte si pamatovat, že předehřívání je třeba zapnout ručně. Pokud na to zapomenete, nabíjecí výkon klesne o 30–40 %.“ BMW to opravilo v aktualizaci softwaru (březen 2023). Nyní, pokud v navigaci zadáte stanici DC, iX1 automaticky předehřeje baterii 30 km před zastávkou. Ale to není všechno. Možnost, které si nikdo nevšiml: 22 kW AC nabíjení BMW iX1 je standardně dodáváno s 11kW AC nabíječkou. Většina zákazníků to nechá být. Ale v seznamu volitelné výbavy je něco zajímavého: 22kW palubní nabíječka za příplatek ~600 eur. Proč? Nabijte iX1 za 2,5–3 hodiny místo 6 hodin (z 22kW AC stanice nebo doma s velkou zásuvkou) Užitečné na parkovištích kanceláří, v hotelech a nákupních centrech s nabíječkami o výkonu 22 kW Ale pozor: doma s třífázovou instalací 16A dosáhnete maximálního výkonu 11 kW . Pro použití 22 kW potřebujete třífázovou instalaci 32A . Naše doporučení: pokud nemáte přístup k veřejným 22kW AC rozvodnám nebo nemáte doma instalaci 32A, neplaťte navíc. Standardních 11 kW je dostačujících. Pokud si stavíte domácí instalaci od základu – zvolte 22 kW. Dálkový test: 1000 km napříč Evropou v zimě Březen 2023. Novinář z německého Auto Motor und Sport se rozhodne otestovat iX1 na trase Frankfurt-Vídeň-Frankfurt (1000 km). Podmínky: +2°C, dálnice 130 km/h, vyhřívaná sedadla + ventilátor. Výsledky: Průměrná spotřeba: 24 kWh/100 km (WLTP: 17,6 kWh) Dojezd na dálnici: ~270 km (město: ~380 km) Zastávky nabíjení: 3× ~30 minut (10–70 %) Náklady na energii u Ionity: ~20 € pro plné nabití 10–80 % Klíčové pozorování: „iX1 má menší baterii než Tesla Model Y (64,7 kWh oproti 75 kWh), takže je potřeba zastavovat častěji. Samotné zastávky jsou ale kratší – 30 minut místo 40.“ Degradace baterie: Co ukazují první data Test ADAC ze září 2024: BMW iX1 xDrive30 po 50 000 km ukázalo: Kapacita baterie: 62,1 kWh z 64,7 kWh netto (degradace 4,0 %) Průměrná spotřeba: 18,9 kWh/100 km (WLTP: 17,6 kWh) Skutečný dojezd: 328 km (WLTP: 439 km) Srovnání s konkurencí: Tesla Model Y po 50 000 km: degradace ~5 % Hyundai Ioniq 5 po 50 000 km: degradace ~6% Mercedes EQA po 50 000 km: degradace ~7 % Závěr? Baterie iX1 se vybíjí pomaleji než většina konkurence. Kde se iX1 nabíjí nejrychleji? Testy z různých nabíjecích sítí v Polsku (2024): Ionita (350 kW): iX1 dosahuje 115–120 kW od 10 % do 35 %, poté ~90 kW do 60 % GreenWay (150 kW): ~110 kW z 10 % na 40 %, poté ~85 kW na 65 % Orlen Charge (50 kW): plných 50 kW od 10 % do 75 % Shrnutí: iX1 nepatří mezi nejrychlejší, ale jeho plochá nabíjecí křivka znamená předvídatelné doby zastavení na stanicích s výkonem 150 kW. Žádné náhlé skoky ani poklesy výkonu. iX1 vs. konkurence: Kdo se nabíjí rychleji? Model Baterie Stejnosměrné napájení Čas 10–80 % Dojezd WLTP BMW iX1 xDrive30 64,7 kWh 130 kW 29 minut 439 km Tesla Model Y zadní pohon 60 kWh 250 kW 27 minut 455 km Mercedes EQA 250+ 70,5 kWh 100 kW 43 minut 560 km Audi Q4 e-tron 40 77 kWh 135 kW 38 minut 534 km Dobíjecí napětí pro Volvo XC40 69 kWh 150 kW 32 minut 476 km Závěr: iX1 se nabíjí rychleji než Mercedes EQA a podobně jako Audi Q4 , ale pomaleji než Tesla Model Y. Nabíjení střídavým proudem: Proč je 11 kW optimální volbou BMW iX1 je standardně vybaveno 11kW AC nabíječkou. To znamená: Nabijte iX1 (64,7 kWh) z 0 na 100 % za přibližně 6 hodin V praxi? Zapojte auto do zásuvky ve 22:00, v 6:00 je plné. Varianta 22 kW: pokud často nabíjíte na 22kW AC stanicích (hotely, nákupní centra) nebo máte doma instalaci 32A, vyplatí se připlatit si ~600 €. Doba nabíjení se zkrátí na 2,5–3 hodiny. Kde se nachází nabíjecí port na iX1? Umístění: Vzadu v pravém blatníku (kde by se nacházela palivová nádrž u spalovacího systému X1) Konektor: Typ 2 (AC) a CCS2 (DC) v jednom vstupu Jak otevřít: Stiskněte krytku nabíjecího portu (otevře se automaticky) Nebo použijte tlačítko na dálkovém ovladači/v aplikaci My BMW Barva chlopní: Obvykle černá nebo v barvě těla Kterou nabíječku Ampere Point si vybrat? BMW iX1 má palubní nabíječku s výkonem 11 kW AC (standardní) nebo 22 kW AC (volitelné za přibližně 600 EUR). Q11 nebo P11 – mobilní nabíječky 11 kW ⭐ Pro standardní verzi (11 kW palubní): Doby nabíjení: BMW iX1 (64,7 kWh): ~6 hodin 0–100 % Rozdíl Q11 vs. P11: Q11 – verze s adaptéry, mobilní aplikace P11 – nižší cena, nabíjení z průmyslové zásuvky Požadavky: 3fázová instalace 16A (červená zásuvka CEE) Pokud se nemůžete rozhodnout: Zvolte Q11 s adaptéry – maximální flexibilita. 👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW 👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW Q22 – 22 kW mobilní nabíječka 🚀 Pro verzi s volitelnou palubní nabíječkou 22 kW: Doby nabíjení: BMW iX1 (64,7 kWh): ~3 hodiny 0–100 % Kdy si vybrat? ✅ Za palubní nabíječku s výkonem 22 kW v modelu iX1 jste si připlatili ✅ Máte nebo si můžete doma nainstalovat třífázový 32A ✅ 2× rychlejší nabíjení než 11 kW ✅ Plné využití volitelné integrované nabíječky Požadavky: 3fázová instalace 32A (červená zásuvka CEE 32A) Naše doporučení: Pokud jste si v iX1 připlatili za 22kW nabíječku a máte ji správně instalovanou – Q22 je vynikající volbou . Zkrátíte dobu nabíjení na polovinu. 👉 Q22 – Přenosná nabíječka 22 kW Sekce doporučených nabíječek iX1 v různých podmínkách: Dojezd a spotřeba energie Léto (+20°C) Podmínky Spotřeba energie Dosah v reálném světě Město (50 km/h) 15–17 kWh/100 km ~380–430 km Smíšená trasa (90–120 km/h) 18–20 kWh/100 km ~320–360 km Dálnice (130 km/h) 22–25 kWh/100 km ~260–295 km Zima (-5 °C) Podmínky Spotřeba energie Dosah v reálném světě Město 20–23 kWh/100 km ~280–325 km Smíšená trasa 24–27 kWh/100 km ~240–270 km Dálnice (130 km/h) 27–30 kWh/100 km ~215–240 km Co ovlivňuje spotřebu? Vytápění kabiny: +3–5 kWh/100 km Předehřívání baterie: +2-3 kW konstantní odběr Protivítr: +1–3 kWh/100 km Často kladené otázky Mohu nabíjet iX1 ze zásuvky 230 V? Ano, ale je to nejpomalejší možnost (cca 2,3 kW až 3,7 kW, více než 28 hodin pro plné nabití). Používejte pouze v nouzových situacích. Kolikrát týdně musím nabíjet? 30 km/den: 1× týdně 60 km/den: 2× týdně 100 km/den: 3× týdně Vyplatí se připlácet za 22kW AC nabíječku? Pouze pokud často nabíjíte na veřejných 22kW AC stanicích (hotely, nákupní centra) nebo máte doma třífázovou instalaci 32A. Zhoršuje se stav baterie při rychlém nabíjení stejnosměrným proudem? Ano, ale minimálně. Po 50 000 km degradace ~4 %. BMW dává na baterii 8letou záruku. Můžu nabíjet na stanicích Tesla Supercharger? Ano! Od roku 2024 vybrané stanice Tesla Supercharger v Evropě podporují vozy jiných značek. iX1 tam nabíjí výkonem až 130 kW. Jak dlouhá je záruka na baterii? BMW poskytuje záruku na baterii 8 let nebo 160 000 km . Po uplynutí této doby kapacita neklesne pod 70 %. Shrnutí BMW iX1 je kompaktní elektrické SUV, které si zachovává charakter spalovacího modelu X1 – praktické, prostorné a všestranné. Nemá sice nabíjecí výkon Tesly Model Y, ale plochá nabíjecí křivka a nízká degradace baterie z něj činí rozumnou volbu. Pro koho je iX1 určen? Lidé hledající kompaktní prémiový elektromobil Řidiči, kteří si cení kvality výroby BMW Rodiny denně najedou 50–200 km Klíčové výhody nabíjení: ✅ Nabíjení střídavým proudem 11 kW = plné nabití baterie za ~6 hodin ✅ Nabíjení stejnosměrným proudem 130 kW = 10–80 % za 29 minut ✅ Plochá nabíjecí křivka = předvídatelné doby zastavení ✅ Předehřátí baterie před nabíjením stejnosměrným proudem ✅ Možnost nabíjení střídavým proudem 22 kW pro rychlejší nabíjení doma – cca 3 hodiny Stojí to za to? Pokud si ceníte kvality BMW a nepotřebujete dojezd > 400 km – ano. Potřebujete nabíječku pro iX1? 👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW 👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW 👉 Q22 – Přenosná nabíječka 22 kW Kontaktujte nás: 📧 E-mail: hello@amperepoint.pl Zdroje Elektrowoz.pl - "Nyní BMW iX1 xDrive30: 4,5 metra długości, 490 litrů bagażnika, w Polsce od września" (2022) Autokult - "Test: BMW iX1 xDrive 30 – panie Areczku, iDrive jest dla zarządu, az szybkim ładowaniem to bywa różnie" (2023) NaPradzie.pl - "Elektryczne BMW iX1 - zasięg, baterie a cena" (2022) Wyborkierowcow.pl - "BMW iX1 (2025) – cennik, wersje, ceny" (2024) BMWBlog.pl - "Biuletyn: BMW X1 2025 – Wszystko, co musisz wiedzieć" (2025) BMW.pl - Oficiální technické údaje BMW iX1 BMW.pl - "Ładowanie samochodu elektrycznego w trasie: stacje ładowania i akcesoria" Wallbox.pl - "Stacje ładowania dla BMW iX" ADAC - Dálkové testy a degradace baterie BMW iX1 (2023-2024) Auto Motor und Sport – zimní testy BMW iX1 (2023)