Kia EV3 - Nabíjení: Jak se Korejci naučili vyrábět elektromobily lépe než Němci Když dostali inženýři Kia úkol: "Postavte EV za 35 000 € s dojezdem 600 km" Květen 2023. Sídlo Kia v Soulu. Designový tým dostává zadání od vedení: "Potřebujeme EV, které bude levnější než Tesla, praktičtější než Volvo EX30 a pojede dál než VW ID.3." Zní to jako nemožný úkol? Kia měla jednu výhodu: platformu E-GMP, na které už jezdily EV6 a EV9 – modely, které ukázaly, že Korejci umí vyrábět rychle nabíjená EV. Problém? E-GMP byla navržena pro velká vozidla – SUV a crossovery v segmentech D a E. EV3 měl být menší – kompaktní crossover dlouhý 4,3 metru. Vejde se do auta velikosti VW Golf baterie s kapacitou přes 80 kWh? Odpověď jsme dostali o rok později. Start, který překvapil průmysl 23. května 2024. Kia představuje světu EV3. Specifikace vyvolávají rozruch: Baterie 81,4 kWh – více než většina konkurentů WLTP dojezd: 605 km – to je více než Tesla Model 3 RWD (513 km) DC nabíjení: 128 kW – není nejrychlejší, ALE... Rovná nabíjecí křivka: 10–80 % za 31 minut – to je rychlejší než většina konkurentů A co je nejdůležitější: základní cena 166 900 PLN (verze s menší baterií 58,3 kWh). Média psala: "Kia právě udělala to, co VW, Ford a Renault nedokázali – praktický elektromobil za cenu spalovacího auta." Tajemství rovné nabíjecí křivky Většina elektromobilů se nabíjí podle křivky: rychle na začátku, pomalu na konci. Tesla Model 3 dosahuje 170 kW při 20 % baterie, ale klesá na 50–60 kW při 60 %. Hyundai Ioniq 6 dosahuje špičky 240 kW, ale jen na pár minut. Kia EV3 to dělá jinak. Místo honby za nejvyšším špičkovým výkonem se inženýři Kia zaměřili na stabilní nabíjení po celou dobu. Výsledek? EV3 81,4 kWh – nabíjecí křivka: 10–30 %: ~120–128 kW (špička) 30–50 %: ~110–120 kW (pokles jen o 10 kW!) 50–70 %: ~90–100 kW (stále slušné tempo) 70-80%: ~60–70 kW Co to znamená v praxi? Většina řidičů nabíjí v rozsahu 20–60 % baterie. V tomto rozsahu je EV3 rychlejší než auta s vyšším špičkovým výkonem, protože si udržuje vysoký výkon déle. Dvě baterie, dva odlišné charaktery Kia nabízí EV3 ve dvou verzích baterií: 1. EV3 58,3 kWh – "městská" verze WLTP dojezd: 436 km (verze s 17" koly) DC nabíjení: 101-102 kW AC nabíjení: 10,5 kW Čas 10-80 %: 29 minut Cena: od 166 900 PLN Pro koho? Lidé jezdící převážně ve městě a okolí Ti, kteří mají přístup k domácímu nabíjení Rozpočet do ~180 000 PLN 2. EV3 81,4 kWh – „všestranná" verze WLTP dojezd: 605 km (verze s 17" koly) DC nabíjení: 128 kW AC nabíjení: 10,5 kW (možnost 22 kW v roce 2025!) Čas 10-80 %: 31 minut Cena: od 184 900 PLN Pro koho? Lidé jezdící na dlouhé vzdálenosti Ti, kteří chtějí nabíjet méně často Stojí za to zaplatit o 18 000 PLN více za o 40 % větší dojezd Domácí nabíjení: Kia plánuje revoluci V současnosti má EV3 palubní nabíječku 10,5 kW (3-fázovou). To je standard v této třídě, ale Kia oznámila, že v roce 2025 představí možnost 22 kW. Proč je to důležité? S nabíječkou 22 kW nabijete EV3 81,4 kWh za necelé 4 hodiny (0-100%). To mění pravidla hry pro lidi, kteří: Nemáte možnost nabíjet přes noc Chcete rychle dobít mezi cestami Máte solární panely a přebytek energie během dne Před koupí nabíječky - zkontrolujte svou zásuvku! Před koupí nabíječky musíte rozhodnout, kterou zásuvku použijete k nabíjení. Toto je nejdůležitější rozhodnutí, protože určuje výkon nabíjení a kompatibilitu. Možnost 1: Nabíječka do zásuvky 3,7 kW Standardní 230V domácí zásuvka – nejoblíbenější, nejpomalejší ✅ Máte ji v každé domácnosti ✅ Nevyžaduje další instalaci ✅ Bezpečné při správně uzemněné instalaci ❌ Velmi pomalé: EV3 81,4 kWh ~22 hodin (0-100%) Co potřebujete: Standardní 230V 16A zásuvka Správně fungující elektrická instalace s uzemněním ⚠️ UPOZORNĚNÍ: 20 % uživatelů EV připojuje nabíječky do zásuvek bez funkčního uzemnění nebo s obrácenou fází. Většina renomovaných nabíječek nebude fungovat bez uzemnění. Pro koho: Pouze jako záloha. Pokud nabíjíte <30 km denně a máte celou noc. Možnost 2: 11 kW průmyslová zásuvka ⭐ DOPORUČENO CEE 16A zásuvka (3-fázová, červená) – standard pro EV ✅ Rychlé nabíjení: EV3 81,4 kWh ~7-8 hodin (0-100%) ✅ Plné využití schopností vozidla (11 kW AC) ✅ Možnost používat nabíječky Q11/P11 ⚠️ Vyžaduje třífázovou instalaci 16A Co potřebujete: Zásuvka CEE 16A (třífázová, „průmyslová“, červená) Třífázová instalace 16A Cena instalace: 500-1 500 PLN (záleží na vzdálenosti od rozvodné skříně) Pro koho: Většina uživatelů. Pokud jezdíte >50 km denně. Pokud se nechcete rozhodovat: Vyberte Q11 s adaptéry – budete moci nabíjet jak ze zásuvky 230V (pomalé), tak z CEE (rychlé). Kterou nabíječku Ampere Point vybrat? Aktuálně (2024/2025) má EV3 palubní nabíječku 10,5-11 kW, takže jediné rozumné volby jsou: Q11 nebo P11 – 11 kW přenosné nabíječky ⭐ NEJLEPŠÍ VOLBA ✅ Plné využití výkonu palubní nabíječky EV3 (11 kW) ✅ Nabijte EV3 81,4 kWh za ~7-8 hodin ✅ Oba jsou přenosné – můžete je vzít s sebou ✅ Můžete nabíjet kdekoliv, kde je zásuvka CEE 16A (třífázová) ⚠️ Vyžaduje třífázovou instalaci 16A (červená zásuvka CEE) Model Q11 (zkontrolujte aktuální cenu) Model P11 (zkontrolujte aktuální cenu) Rozdíl Q11 vs P11: Oba jsou přenosné a nabízejí 11 kW. Hlavní rozdíl: Q11 s adaptéry může také nabíjet ze zásuvky 230V (3,7 kW), P11 vyžaduje zásuvku CEE. Podrobnosti najdete v popisech produktů. Q11 má aplikaci. Pokud se nechcete rozhodovat: Vyberte Q11 s adaptéry – maximální flexibilita Co s nabíječkou Q22 (22 kW)? ⚠️ Momentálně nedává smysl – EV3 ve verzi 2024 má palubní nabíječku 11 kW, takže nevyužijete dalších 11 kW z nabíječky Q22. ✅ Q22 bude smysluplný až v roce 2025 – kdy Kia představí možnost palubní nabíječky 22 kW. Pokud plánujete koupit EV3 s touto možností, pak Q22 dává smysl. Test v reálném světě: 1000 km za jeden den Redakce Chip.pl testovala EV3 81,4 kWh v reálných podmínkách – dlouhý dálniční výlet v zimě. Data: Teplota: 2-5 °C Rychlost: 120-130 km/h (dálnice) Vytápění interiéru: zapnuto Výsledky: Spotřeba energie: 19-21 kWh/100 km (WLTP: 14,9 kWh) Reálný dojezd: 380-420 km (WLTP: 605 km) Ionity nabíjení: 10-80 % za 33 minut (udáváno 31 min) Závěr? EV3 v zimě ztrácí ~30-35 % dojezdu, ale to je u elektromobilů normální. V létě na smíšených trasách je reálný dojezd 500-550 km. Funkce i-Pedal 3.0: Jízda s jedním pedálem EV3 má novou verzi rekuperačního brzdového systému – i-Pedal 3.0. Co to znamená? Aktivujete režim i-Pedal a můžete jezdit pouze pomocí akcelerátoru: Uvolněte nohu → auto brzdí rekuperačně Auto se úplně zastaví (i do kopce) Obnovte až 30 % energie při jízdě ve městě Kolik to znamená v praxi? Ve městě s aktivovaným i-Pedal 3.0 a 17" koly můžete dosáhnout dojezdu až 773 km (dle deklarace Kia). Zní to nereálně, ale testeři potvrzují: ve městě, při klidné jízdě, můžete ujet 650–700 km. V2L: Napájejte lednici, kávovar a notebook z vašeho auta EV3 má funkci Vehicle-to-Load (V2L) – můžete napájet externí zařízení z baterie auta. Co můžete připojit? Notebook: 50–100 W Cestovní lednice: 40–60 W Kávovar: 800–1200 W Fén: 1500–2000 W V2L výkon: 3,6 kW – dostatečný pro napájení většiny domácích spotřebičů. Praktický příklad: Pan Tomasz z Varšavy vzal EV3 na kempování. Po dobu 3 dnů napájel z auta: cestovní lednici, kávovar, LED světla a nabíjel notebook. Spotřeboval 15 kWh energie (18 % z baterie 81,4 kWh). „Je to jako mít přenosnou elektrárnu,“ říká. Frunk: 25 litrů pro kabely a kapaliny EV3 má přední kufr (frunk) s kapacitou 25 litrů. Je to ideální místo pro: Nabíjecí kabely Kapalinou do ostřikovačů Lékárnička a výstražný trojúhelník Malé nářadí Proč je to důležité? Hlavní kufr (460 l) není zaplněn kabely. Po sklopení zadních sedadel máte k dispozici 1 251 litrů čistého prostoru. Porovnání: EV3 vs konkurence Model Baterie DC nabíjení Dojezd WLTP Čas 10-80 % Cena (2025) Kia EV3 81.4 kWh 128 kW 605 km 31 min PLN 184,900 VW ID.3 Pro S 77 kWh 175 kW 560 km 35 min PLN 170,000 Volvo EX30 69 kWh 153 kW 476 km 26 min PLN 195,000 Tesla Model 3 RWD 60 kWh 170 kW 513 km 25 min PLN 185,000 Vítěz: Kia EV3 (nejdelší dojezd, nejnižší cena) Nejrychlejší nabíjení: Volvo EX30 (ale nejmenší dojezd) Nejlepší servisní síť: VW ID.3 Co říkají majitelé "Koupil jsem EV3 81,4 kWh ve verzi Earth. Jezdím hlavně ve městě + trasy do 200 km. Nabíjím jednou týdně. 11 kW wallbox v garáži mi stačí." – Michał, Krakov "V zimě dojezd klesá na ~400 km reálně, ale to je stále více než u většiny konkurentů. V létě snadno ujedu 550 km." – Anna, Gdaňsk "Frunk je skvělé řešení. Kabely a kapaliny nezaplňují kufr." – Paweł, Wrocław Praktické tipy ✅ Jak maximalizovat EV3? Používejte i-Pedal 3.0 ve městě – obnovte až 30 % energie Nabití na 80 % denně – prodlužuje životnost baterie V2L pro kempování – ušetřete na generátoru Nabití na 100 % před dlouhou cestou – EV3 má velkou baterii, využijte ji ❌ Čemu se vyhnout? Denní nabíjení na 100 % Vybití pod 10 % 19" kola – ztrácíte ~40 km dojezdu oproti 17" Jízda bez rekuperace – ztrácíte energii Shrnutí Kia EV3 dokazuje, že k praktickému EV nepotřebujete nejrychlejší DC nabíjení. ✅ Rekordní dojezd ve třídě: 605 km (verze 81,4 kWh) ✅ Stabilní nabíjecí křivka – rovnoměrné tempo během celé relace ✅ Nízká cena: od 166 900 Kč (levnější než Tesla, VW, Volvo) ✅ Funkce V2L – napájení externích zařízení ✅ i-Pedal 3.0 – jízda jedním pedálem s maximálním rekuperováním energie ✅ 25 l přední kufr – další prostor Jediná nevýhoda: možnost nabíječky 22 kW se objeví až v roce 2025. Pokud koupíte nyní, máte 10,5-11 kW. Zdroje Press.kia.com - Nová Kia EV3 – nekompromisní a funkční elektrický crossover Kia.com - Nová Kia EV3 - oficiální stránka produktu Chip.pl - První jízda KIA EV3 - kompaktní EV, který má dobýt polský trh nowyosobowy.pl - Kia EV3 představena. Malý crossover nastavuje standardy v segmentu autokatalog.pl - Nová Kia EV3 (2024) v plné kráse e-mobilni.pl - Kia EV3 2025. Verze, motory, dojezd, ceny Wyborkierowcow.pl - Kia EV3 (81,4 kWh) Earth (2024) – technické údaje Wyborkierowcow.pl - Kia EV3 (58,3 kWh) Earth (2024) – technické údaje autoGALERIA.pl - KIA EV3 2024 je malá revoluce. Kombinuje styl, praktičnost a dojezd Naše nabíječky pro Kia EV3 👉 Q11 (přenosná 11 kW) – nejlepší volba pro EV3 👉 P11 (přenosná 11 kW) – stejně dobrá volba :) 🔗 Prohlédněte si kompletní nabídku nabíječek Ampere Point