Když se Renault rozhodl oživit legendu Rok 2021. Sídlo Renaultu v Boulogne-Billancourt. Luca de Meo, nový generální ředitel Renaultu, ukazuje představenstvu prezentaci: „Elektromobilita není jen o technologii – je to o emocích.“ Na obrazovce se objeví obrázek Renaultu 5 z roku 1972 – malého auta, které se prodalo v 9 milionech kusů. „Francouzi milovali tento ‚pět‘. Bylo to cool městské auto. Dostupné, barevné, praktické,“ říká de Meo. „Teď musíme udělat totéž s EV.“ Problém? EV v roce 2021 stojí 35 000–45 000 €. To je dvakrát tolik než jejich spalovací protějšky. Čínské BYD a MG začínají nabízet levnější modely – Citroen e-C3 stojí 25 000 €, ale je to „jen další městské auto“. Renault potřebuje něco víc – potřebuje ikonu. A pak se stalo něco nečekaného. Shrnutí: AmpR Malá platforma a dvě baterie (40 kWh & 52 kWh) Jaká je nejlepší mobilní nabíječka pro Renault 5 Electric? Srovnání s konkurencí (Fiat 500e, Mini Cooper EV, Citroen e-C3) Degradace baterie a zimní dojezd Auto roku 2025 – a ne bez důvodu 13. ledna 2025. Renault 5 E-Tech Electric se stává Evropským autem roku 2025 s 353 body – poráží Kia EV3 (291 bodů) a Citroën C3/e-C3 (215 bodů). Média píší: „Renault dokázal to, co VW, Ford a Fiat nezvládli – vytvořil dostupný elektromobil s duší.“ Ale skutečný příběh nezačíná oceněním. Začíná problémem, který museli inženýři Renaultu vyřešit: jak vměstnat baterii 52 kWh do auta dlouhého jen 3,92 metru? Platforma AmpR Small: Jak se Renault naučil vyrábět malé elektromobily VW vytvořil platformu MEB pro velká auta: ID.3, ID.4, ID.7. Tesla vytvořila platformu pro prémiové sedany. A Renault? Renault potřeboval platformu pro městská auta segmentu B. Výsledek: platforma AmpR Small (dříve CMF-B EV). Stejná platforma použitá pro Alpine A290, sportovní verzi Renault 5. Specifikace platformy: Délka vozu: 3,92 m (o 30 cm kratší než VW ID.3!) Rozvor: 2,54 m Dvě možnosti baterií: 40 kWh a 52 kWh A tady to začíná být zajímavé: Renault nainstaloval zadní víceprvkové zavěšení, běžně používané u vozů segmentu C a výše. Proč? Protože platforma AmpR Small má baterie pod podlahou a víceprvkové zavěšení lépe zvládá dodatečnou hmotnost. Výsledek? Renault 5 váží 1350 kg (verze 40 kWh) – méně než většina konkurentů. Dvě baterie, dva světy Když Renault v únoru 2024 představil Renault 5, nabízel dvě varianty baterií: 1. Renault 5 s baterií 40 kWh: do města Kapacita: 40 kWh (netto) Dojezd WLTP: 300-310 km Motor: 120 HP, 225 Nm 0-100 km/h: 9,0 s AC nabíjení (11 kW): asi 4,5 hodiny (0-100 %) DC nabíjení: není standard (100 kW za příplatek) Cena: od 28 000 € Verze 40 kWh je městský elektromobil. Dojezd 300 km stačí na týden jízdy ve městě (50 km/den). Nabíjejte jednou týdně přes noc – hotovo. Problém? DC zásuvka není standardem. Renault prodává verzi 40 kWh bez rychlého nabíjení na cestách, pokud nepřiplatíte. To znamená, že pokud chcete jet na dovolenou 500 km, musíte plánovat dlouhé zastávky a nabíjet na AC stanicích (11 kW) – což trvá 4-5 hodin. Kdo by měl zvolit 40 kWh? Lidé jezdící <100 km/den Majitelé druhého auta (na delší cesty) Majitelé domácích nabíječek (11 kW) 2. Renault 5 s baterií 52 kWh: na delší cesty Kapacita: 52 kWh (netto) Dojezd WLTP: 400-410 km Motor: 150 HP, 245 Nm 0-100 km/h: 8,0 s AC nabíjení (11 kW): asi 5 hodin (0-100 %) DC nabíjení (100 kW): 30 minut (15-80 %) Cena: od cca 33 000 € Verze 52 kWh je univerzální elektromobil. Dojezd 410 km stačí na: Denní ježdění bez častého nabíjení Víkendové výlety do 300 km (jednosměrně bez nabíjení) Cesty >500 km s jedním DC zastavením Klíčový rozdíl: rychlé DC nabíjení 100 kW. Není to žádný rekord (Tesla Model 3 nabíjí 250 kW, Kia EV3 128 kW), ale 30 minut na dobití z 15-80 % je dost rychlé na kávovou pauzu a pokračování. Kdo by měl zvolit 52 kWh? Lidé jezdící >100 km/den Majitelé pouze jednoho auta (na všechny cesty) Řidiči plánující delší cesty AC nabíjení: Jak nabíjet Renault 5 doma Všechny verze Renault 5 mají palubní nabíječku 11 kW (3fázovou). To je dobrá zpráva: většina elektromobilů segmentu B (Fiat 500e, Mini Cooper EV) má jen 7,4 kW. Časy nabíjení AC (11 kW): Baterie 40 kWh: asi 4,5 hodiny (0-100 %) Baterie 52 kWh: asi 5 hodin (0-100 %) Časy nabíjení AC (7,4 kW, jednofázová instalace): Baterie 40 kWh: asi 6-7 hodin (0-100 %) Baterie 52 kWh: asi 7-8 hodin (0-100 %) Co to znamená v praxi? Pokud máte 3fázovou instalaci 16A (CEE červená zásuvka) a nabíječku Q11 nebo P11, můžete nabíjet výkonem 11 kW. Renault 5 (52 kWh) se nabije z 0 na 100 % za 5 hodin. Praktický scénář: Vrátíte se z práce v 18:00 s 30 % baterie (asi 156 km dojezd) Zapojíte auto do Q11 V 23:00 máte 100 % baterie (asi 410 km dojezd) Renault 5 je stavěn pro domácí nabíjení. Pokud máte parkování a přístup k zásuvce – tento elektromobil je ideální. Kterou nabíječku Ampere Point vybrat? Jelikož Renault 5 přijímá 11 kW AC, rozumnou volbou je: Q11 nebo P11: 11 kW mobilní nabíječky ⭐ ✅ Plné využití palubní nabíječky Renault 5 (11 kW) ✅ Nabijte Renault 5 (52 kWh) za ~5 hodin ✅ Oba jsou přenosné – vezměte je s sebou ⚠️ Nabíjení 11 kW vyžaduje třífázovou instalaci 16A (červená zásuvka CEE) Rozdíl Q11 vs P11: Q11: dostupné s adaptéry, mobilní aplikace P11: nižší cena, nabíjení z průmyslové zásuvky Nemůžete se rozhodnout: Vyberte Q11 s adaptéry pro maximální flexibilitu.👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW 👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW Kdy Q11/P11 nepotřebujete? Pokud máte pouze jednofázovou instalaci a neplánujete třífázovou, Q11 bude fungovat s adaptérem na standardní domácí zásuvku 230 V. V tomto případě můžete nabíjet Renault 5 (P11 tento adaptér nemá): Z domácí zásuvky 2,3 kW (~20 hodin) Z posílené zásuvky 3,7 kW (~14 hodin) Ale upřímně? Pokud kupujete elektromobil, stojí za to investovat do třífázové instalace. Cena: 120–350 €, vyplatí se v pohodlí a rychlosti nabíjení. DC nabíjení: Jak si Renault 5 vede na silnici Verze Renault 5 s baterií 52 kWh se nabíjí na DC stanicích s výkonem až 100 kW. Časy nabíjení DC (100 kW): 15 % až 80 %: asi 30 minut Jak to vypadá v praxi? Testeři z Antyweb jezdili Renault 5 po dálnicích: Nabíjení 15-80 %: asi 31 minut (teplota 15 °C, předehřátá baterie) Maximální nabíjecí výkon: 88-107 kW (záleží na teplotě baterie) Problém? Renault 5 má 400 V architekturu (ne 800 V jako Kia EV3 nebo Hyundai Ioniq 5). To znamená: Pomalejší nabíjení než u 800 V konkurence Delší zastávky na trasách >800 km Praktický příklad: Varšava do Gdaňsku (350 km): jedna 30minutová zastávka Varšava do Zakopaného (500 km): jedna 35minutová zastávka Varšava do Berlína (1000 km): 5-6 zastávek po 30 minutách Je to problém? Záleží na vašich potřebách: Pokud většinou jezdíte ve městě a okolí (<300 km) – žádný problém Pokud jezdíte dlouhé trasy >800 km týdně – zvažte jiné modely (Kia EV3, Tesla Model 3) V2L a V2G: Funkce, na které konkurence nepomyslela Renault 5 má dvě funkce, které ho odlišují od konkurence: 1. V2L (Vehicle-to-Load): Napájení zařízení z auta Renault 5 může napájet externí zařízení: notebooky, ledničky, elektrické nářadí. Jak to funguje: Připojte V2L adaptér do nabíjecí zásuvky Renault 5 Můžete připojit jakékoli zařízení na 230 V Maximální výkon: asi 2,3 kW Praktické využití: Piknik s elektrickým chladicím boxem Práce na dálku s notebookem v lese (bez přístupu k síti) Napájení stavebních nástrojů 2. V2G (Vehicle-to-Grid): Prodej energie zpět do sítě Renault 5 může prodávat energii zpět do elektrické sítě. Tato funkce je momentálně dostupná pouze ve Francii a Německu (plánováno pro UK v roce 2025). Jak to funguje: Nabíjejte auto v noci (levný tarif) Během dne vracejte energii do sítě (drahý tarif) Vydělávejte na cenovém rozdílu Je to výhodné? Ve Francii a Německu ano. Majitelé Renault 5 s V2G mohou ročně vydělat 300-500 €. V Polsku tato funkce zatím nefunguje (chybí regulace). Degradace baterie: Jak Renault 5 vydrží v průběhu let Renault 5 je nový model (premiéra 2024), takže zatím nemáme dlouhodobé testy degradace. Můžeme se ale podívat na Renault Zoe, předchůdce Renault 5 na elektrické platformě. Data z testů Renault Zoe (2013-2023): Degradace po 100 000 km: asi 8-12 % Degradace po 5 letech: asi 10-15 % Renault 5 používá novější baterie NMC (nikl-mangan-kobalt), které mají lepší odolnost než starší články v Zoe. Můžeme očekávat: Degradace po 100 000 km: asi 5-8 % Degradace po 8 letech: asi 10-12 % Jak zpomalit degradaci? Dobíjejte denně na 80 % (ne na 100 %) Vyhněte se rychlému DC nabíjení nad 80 % Parkujte v létě ve stínu (vyhněte se přehřívání baterie) Dobíjejte pomalu každý den (11 kW je lepší než 100 kW) Renault 5 v zimě: Kolik dojezdu ztrácí? Elektromobily v zimě ztrácejí dojezd, to je fakt. Ale Renault 5 má ve vyšších výbavách teplovodní čerpadlo, které výrazně snižuje ztráty. Dojezd Renault 5 (52 kWh) za různých podmínek: Město (léto, 20 °C): 450-500 km reálný dojezd Smíšené trasy (léto, 20 °C): 380-420 km Dálnice 120 km/h (léto): 320-360 km Město (zima, -5 °C, bez teplovodního čerpadla): 280-320 km Město (zima, -5 °C, s teplovodním čerpadlem): 350-380 km Teplovodní čerpadlo je volba, za kterou stojí zaplatit. Rozdíl v dojezdu v zimě: o 30-50 km více. Renault 5 vs konkurence: Jak si stojí oproti ostatním malým elektromobilům? Model Baterie Dojezd WLTP AC nabíjení DC nabíjení Cena Renault 5 (52 kWh) 52 kWh 410 km 11 kW 100 kW asi 33 000 € Fiat 500e 42 kWh 320 km 11 kW 85 kW asi 34 000 € Mini Cooper EV 54 kWh 400 km 11 kW 95 kW asi 40 000 € Citroen e-C3 44 kWh 320 km 7,4 kW 100 kW asi 25 000 € Opel Corsa Electric 51 kWh 357 km 11 kW 100 kW asi 32 000 € Peugeot e-208 51 kWh 362 km 11 kW 100 kW asi 33 000 € Renault 5 vítězí v: ✅ Dojezd (410 km – nejlepší ve třídě) ✅ Design (retro styl + modernost) ✅ Vlastnosti (V2L, V2G) ✅ Prostornost (326 l kufr) Renault 5 prohrává v: ❌ Rychlost DC nabíjení (100 kW vs 150+ kW u 800V konkurence) ❌ Základní cena (levnější je jen Citroen e-C3) Renault 5: Pro koho je toto auto? Renault 5 E-Tech Electric je EV pro města a okolí, ideální jako: První rodinné auto: dojezd 410 km + rychlé DC nabíjení stačí pro většinu cest Druhé auto pro ty s delšími cestami: do města a okolí, zatímco spalovací auto na dovolené Auto pro singles/páry: kompaktní, praktické, s charakterem Renault 5 NENÍ pro: Lidé jezdící >500 km týdně Lidé bez přístupu k domácímu nabíjení Lidé očekávající ultra rychlé nabíjení (jako Tesla, Kia EV6) Často kladené otázky Kolik stojí výměna baterie? Renault neposkytuje oficiální ceny, ale odhady: Baterie 40 kWh: přibližně 9 000-11 500 € Baterie 52 kWh: přibližně 11 500-14 000 € Záruka: 8 let nebo 160 000 km (70 % kapacity). Pokud baterie během této doby klesne pod 70 %, Renault ji zdarma vymění. Má Renault 5 Android Auto / Apple CarPlay? Ne: Renault 5 má vestavěný multimediální systém s Google Automotive Services (Google Maps, hlasový asistent). Je to systém, který funguje bez telefonu, ale někteří dávají přednost klasickému Android Auto. Stojí za to koupit ojetý Renault 5? Ještě ne: Renault 5 je nový model (debut 2024). Ojeté kusy se začnou objevovat až v letech 2026-2027. Pokud ale hledáte mladé ojeté auto, podívejte se na VW ID.3 (od 2020) nebo Renault Zoe (od 2013). Jaké jsou servisní náklady Renault 5? Renault 5 je elektromobil, servisní náklady jsou nižší než u spalovacích aut: Žádné výměny oleje Žádné výměny rozvodového řemene Méně časté výměny brzd (regenerace) Odhadované náklady: Roční kontrola: 70-120 € Výměna brzdové kapaliny (každé 2 roky): 45-70 € Pneumatiky: standardní náklady Lze nabíjet Renault 5 ze solárních panelů? Ano! Renault 5 s 11 kW nabíječkou lze nabíjet z fotovoltaických panelů. Pokud máte instalaci 5-6 kW, můžete auto během dne nabíjet zdarma. Shrnutí Renault 5 E-Tech Electric je jedním z nejzajímavějších malých elektromobilů roku 2025. Zaslouženě získal titul Auto roku 2025 – kombinuje retro design s moderními technologiemi, nabízí solidní dojezd 410 km a dostupnou cenu. ✅ Nejlepší volba nabíječky: 🥇 Q11 nebo P11 (11 kW): pro většinu uživatelů👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW⚠️ Pouze pro třífázové instalace 16A ✅ Klíčové výhody Renault 5: Vynikající dojezd (410 km WLTP); 11 kW palubní nabíječka; funkce V2L a V2G; retro design s charakterem; Auto roku 2025 ⚠️ Pamatujte: Verze 40 kWh bez DC jako standard DC nabíjení pouze 100 kW (pomalejší než konkurence s 800V) Vyberte Q11/P11, pokud máte třífázové napájení Zdroje Autobaza.pl: Renault 5 E-Tech Electric, oficiální Auto roku 2025 Elektrowoz.pl: Renault 5 E-Tech Electric s baterií 52 nebo 40 kWh Renault Polska: Renault 5 E-Tech elektrický (technické údaje) Wyborkierowcow.pl: Renault 5 E-Tech (2025), ceník, verze, ceny Antyweb.pl: Městské EV, na které jsme čekali. Test Renault 5 E-Tech Auto Katalog: Nový Renault 5 E-Tech 2024, technické údaje Polisoteka Moto: Renault 5 E-Tech, technické údaje, recenze Kupte nabíječku pro Renault 5 👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW 👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW 🔗 Zobrazit kompletní nabídku Ampere Point Máte otázky? Kontaktujte nás!📧 Email: hello@amperepoint.pl