Renault 5 E-Tech Electric: When a 70s Icon Returned as an EV

Renault 5 E-Tech Electric: Když se ikona 70. let vrátila jako elektromobil

Když se Renault rozhodl oživit legendu

Rok 2021. Sídlo Renaultu v Boulogne-Billancourt. Luca de Meo, nový generální ředitel Renaultu, ukazuje představenstvu prezentaci: „Elektromobilita není jen o technologii – je to o emocích.“

Na obrazovce se objeví obrázek Renaultu 5 z roku 1972 – malého auta, které se prodalo v 9 milionech kusů. „Francouzi milovali tento ‚pět‘. Bylo to cool městské auto. Dostupné, barevné, praktické,“ říká de Meo. „Teď musíme udělat totéž s EV.“

Problém? EV v roce 2021 stojí 35 000–45 000 €. To je dvakrát tolik než jejich spalovací protějšky. Čínské BYD a MG začínají nabízet levnější modely – Citroen e-C3 stojí 25 000 €, ale je to „jen další městské auto“. Renault potřebuje něco víc – potřebuje ikonu.

A pak se stalo něco nečekaného.

Shrnutí:

  1. AmpR Malá platforma a dvě baterie (40 kWh & 52 kWh)
  2. Jaká je nejlepší mobilní nabíječka pro Renault 5 Electric?
  3. Srovnání s konkurencí (Fiat 500e, Mini Cooper EV, Citroen e-C3)
  4. Degradace baterie a zimní dojezd

Auto roku 2025 – a ne bez důvodu

13. ledna 2025. Renault 5 E-Tech Electric se stává Evropským autem roku 2025 s 353 body – poráží Kia EV3 (291 bodů) a Citroën C3/e-C3 (215 bodů).

Média píší: „Renault dokázal to, co VW, Ford a Fiat nezvládli – vytvořil dostupný elektromobil s duší.“

Ale skutečný příběh nezačíná oceněním. Začíná problémem, který museli inženýři Renaultu vyřešit: jak vměstnat baterii 52 kWh do auta dlouhého jen 3,92 metru?

Platforma AmpR Small: Jak se Renault naučil vyrábět malé elektromobily

VW vytvořil platformu MEB pro velká auta: ID.3, ID.4, ID.7. Tesla vytvořila platformu pro prémiové sedany. A Renault? Renault potřeboval platformu pro městská auta segmentu B.

Výsledek: platforma AmpR Small (dříve CMF-B EV). Stejná platforma použitá pro Alpine A290, sportovní verzi Renault 5.

Specifikace platformy:

  1. Délka vozu: 3,92 m (o 30 cm kratší než VW ID.3!)
  2. Rozvor: 2,54 m
  3. Dvě možnosti baterií: 40 kWh a 52 kWh

A tady to začíná být zajímavé: Renault nainstaloval zadní víceprvkové zavěšení, běžně používané u vozů segmentu C a výše. Proč? Protože platforma AmpR Small má baterie pod podlahou a víceprvkové zavěšení lépe zvládá dodatečnou hmotnost.

Výsledek? Renault 5 váží 1350 kg (verze 40 kWh) – méně než většina konkurentů.


Dvě baterie, dva světy

Když Renault v únoru 2024 představil Renault 5, nabízel dvě varianty baterií:

1. Renault 5 s baterií 40 kWh: do města

  1. Kapacita: 40 kWh (netto)
  2. Dojezd WLTP: 300-310 km
  3. Motor: 120 HP, 225 Nm
  4. 0-100 km/h: 9,0 s
  5. AC nabíjení (11 kW): asi 4,5 hodiny (0-100 %)
  6. DC nabíjení: není standard (100 kW za příplatek)
  7. Cena: od 28 000 €

Verze 40 kWh je městský elektromobil. Dojezd 300 km stačí na týden jízdy ve městě (50 km/den). Nabíjejte jednou týdně přes noc – hotovo.

Problém? DC zásuvka není standardem. Renault prodává verzi 40 kWh bez rychlého nabíjení na cestách, pokud nepřiplatíte. To znamená, že pokud chcete jet na dovolenou 500 km, musíte plánovat dlouhé zastávky a nabíjet na AC stanicích (11 kW) – což trvá 4-5 hodin.

Kdo by měl zvolit 40 kWh?

  1. Lidé jezdící <100 km/den
  2. Majitelé druhého auta (na delší cesty)
  3. Majitelé domácích nabíječek (11 kW)

2. Renault 5 s baterií 52 kWh: na delší cesty

  1. Kapacita: 52 kWh (netto)
  2. Dojezd WLTP: 400-410 km
  3. Motor: 150 HP, 245 Nm
  4. 0-100 km/h: 8,0 s
  5. AC nabíjení (11 kW): asi 5 hodin (0-100 %)
  6. DC nabíjení (100 kW): 30 minut (15-80 %)
  7. Cena: od cca 33 000 €

Verze 52 kWh je univerzální elektromobil. Dojezd 410 km stačí na:

  1. Denní ježdění bez častého nabíjení
  2. Víkendové výlety do 300 km (jednosměrně bez nabíjení)
  3. Cesty >500 km s jedním DC zastavením

Klíčový rozdíl: rychlé DC nabíjení 100 kW. Není to žádný rekord (Tesla Model 3 nabíjí 250 kW, Kia EV3 128 kW), ale 30 minut na dobití z 15-80 % je dost rychlé na kávovou pauzu a pokračování.

Kdo by měl zvolit 52 kWh?

  1. Lidé jezdící >100 km/den
  2. Majitelé pouze jednoho auta (na všechny cesty)
  3. Řidiči plánující delší cesty

AC nabíjení: Jak nabíjet Renault 5 doma

Všechny verze Renault 5 mají palubní nabíječku 11 kW (3fázovou). To je dobrá zpráva: většina elektromobilů segmentu B (Fiat 500e, Mini Cooper EV) má jen 7,4 kW.

Časy nabíjení AC (11 kW):

  1. Baterie 40 kWh: asi 4,5 hodiny (0-100 %)
  2. Baterie 52 kWh: asi 5 hodin (0-100 %)

Časy nabíjení AC (7,4 kW, jednofázová instalace):

  1. Baterie 40 kWh: asi 6-7 hodin (0-100 %)
  2. Baterie 52 kWh: asi 7-8 hodin (0-100 %)

Co to znamená v praxi?

Pokud máte 3fázovou instalaci 16A (CEE červená zásuvka) a nabíječku Q11 nebo P11, můžete nabíjet výkonem 11 kW. Renault 5 (52 kWh) se nabije z 0 na 100 % za 5 hodin.

Praktický scénář:

  1. Vrátíte se z práce v 18:00 s 30 % baterie (asi 156 km dojezd)
  2. Zapojíte auto do Q11
  3. V 23:00 máte 100 % baterie (asi 410 km dojezd)

Renault 5 je stavěn pro domácí nabíjení. Pokud máte parkování a přístup k zásuvce – tento elektromobil je ideální.

Kterou nabíječku Ampere Point vybrat?

Jelikož Renault 5 přijímá 11 kW AC, rozumnou volbou je:

Q11 nebo P11: 11 kW mobilní nabíječky ⭐

✅ Plné využití palubní nabíječky Renault 5 (11 kW)

✅ Nabijte Renault 5 (52 kWh) za ~5 hodin

✅ Oba jsou přenosné – vezměte je s sebou

⚠️ Nabíjení 11 kW vyžaduje třífázovou instalaci 16A (červená zásuvka CEE)

Rozdíl Q11 vs P11:

  1. Q11: dostupné s adaptéry, mobilní aplikace
  2. P11: nižší cena, nabíjení z průmyslové zásuvky

Nemůžete se rozhodnout: Vyberte Q11 s adaptéry pro maximální flexibilitu.

👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW

👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW

Kdy Q11/P11 nepotřebujete?

Pokud máte pouze jednofázovou instalaci a neplánujete třífázovou, Q11 bude fungovat s adaptérem na standardní domácí zásuvku 230 V. V tomto případě můžete nabíjet Renault 5 (P11 tento adaptér nemá):

  1. Z domácí zásuvky 2,3 kW (~20 hodin)
  2. Z posílené zásuvky 3,7 kW (~14 hodin)

Ale upřímně? Pokud kupujete elektromobil, stojí za to investovat do třífázové instalace. Cena: 120–350 €, vyplatí se v pohodlí a rychlosti nabíjení.

DC nabíjení: Jak si Renault 5 vede na silnici

Verze Renault 5 s baterií 52 kWh se nabíjí na DC stanicích s výkonem až 100 kW.

Časy nabíjení DC (100 kW):

15 % až 80 %: asi 30 minut

Jak to vypadá v praxi?

Testeři z Antyweb jezdili Renault 5 po dálnicích:

  1. Nabíjení 15-80 %: asi 31 minut (teplota 15 °C, předehřátá baterie)
  2. Maximální nabíjecí výkon: 88-107 kW (záleží na teplotě baterie)

Problém? Renault 5 má 400 V architekturu (ne 800 V jako Kia EV3 nebo Hyundai Ioniq 5). To znamená:

  1. Pomalejší nabíjení než u 800 V konkurence
  2. Delší zastávky na trasách >800 km

Praktický příklad:

  1. Varšava do Gdaňsku (350 km): jedna 30minutová zastávka
  2. Varšava do Zakopaného (500 km): jedna 35minutová zastávka
  3. Varšava do Berlína (1000 km): 5-6 zastávek po 30 minutách

Je to problém? Záleží na vašich potřebách:

  1. Pokud většinou jezdíte ve městě a okolí (<300 km) – žádný problém
  2. Pokud jezdíte dlouhé trasy >800 km týdně – zvažte jiné modely (Kia EV3, Tesla Model 3)

V2L a V2G: Funkce, na které konkurence nepomyslela

Renault 5 má dvě funkce, které ho odlišují od konkurence:

1. V2L (Vehicle-to-Load): Napájení zařízení z auta

Renault 5 může napájet externí zařízení: notebooky, ledničky, elektrické nářadí.

Jak to funguje:

  1. Připojte V2L adaptér do nabíjecí zásuvky Renault 5
  2. Můžete připojit jakékoli zařízení na 230 V
  3. Maximální výkon: asi 2,3 kW

Praktické využití:

  1. Piknik s elektrickým chladicím boxem
  2. Práce na dálku s notebookem v lese (bez přístupu k síti)
  3. Napájení stavebních nástrojů

2. V2G (Vehicle-to-Grid): Prodej energie zpět do sítě

Renault 5 může prodávat energii zpět do elektrické sítě. Tato funkce je momentálně dostupná pouze ve Francii a Německu (plánováno pro UK v roce 2025).

Jak to funguje:

  1. Nabíjejte auto v noci (levný tarif)
  2. Během dne vracejte energii do sítě (drahý tarif)
  3. Vydělávejte na cenovém rozdílu

Je to výhodné? Ve Francii a Německu ano. Majitelé Renault 5 s V2G mohou ročně vydělat 300-500 €. V Polsku tato funkce zatím nefunguje (chybí regulace).

Degradace baterie: Jak Renault 5 vydrží v průběhu let

Renault 5 je nový model (premiéra 2024), takže zatím nemáme dlouhodobé testy degradace. Můžeme se ale podívat na Renault Zoe, předchůdce Renault 5 na elektrické platformě.

Data z testů Renault Zoe (2013-2023):

  1. Degradace po 100 000 km: asi 8-12 %
  2. Degradace po 5 letech: asi 10-15 %

Renault 5 používá novější baterie NMC (nikl-mangan-kobalt), které mají lepší odolnost než starší články v Zoe. Můžeme očekávat:

  1. Degradace po 100 000 km: asi 5-8 %
  2. Degradace po 8 letech: asi 10-12 %

Jak zpomalit degradaci?

  1. Dobíjejte denně na 80 % (ne na 100 %)
  2. Vyhněte se rychlému DC nabíjení nad 80 %
  3. Parkujte v létě ve stínu (vyhněte se přehřívání baterie)
  4. Dobíjejte pomalu každý den (11 kW je lepší než 100 kW)

Renault 5 v zimě: Kolik dojezdu ztrácí?

Elektromobily v zimě ztrácejí dojezd, to je fakt. Ale Renault 5 má ve vyšších výbavách teplovodní čerpadlo, které výrazně snižuje ztráty.

Dojezd Renault 5 (52 kWh) za různých podmínek:

  1. Město (léto, 20 °C): 450-500 km reálný dojezd
  2. Smíšené trasy (léto, 20 °C): 380-420 km
  3. Dálnice 120 km/h (léto): 320-360 km
  4. Město (zima, -5 °C, bez teplovodního čerpadla): 280-320 km
  5. Město (zima, -5 °C, s teplovodním čerpadlem): 350-380 km

Teplovodní čerpadlo je volba, za kterou stojí zaplatit. Rozdíl v dojezdu v zimě: o 30-50 km více.

Renault 5 vs konkurence: Jak si stojí oproti ostatním malým elektromobilům?

Model Baterie Dojezd WLTP AC nabíjení DC nabíjení Cena
Renault 5 (52 kWh) 52 kWh 410 km 11 kW 100 kW asi 33 000 €
Fiat 500e 42 kWh 320 km 11 kW 85 kW asi 34 000 €
Mini Cooper EV 54 kWh 400 km 11 kW 95 kW asi 40 000 €
Citroen e-C3 44 kWh 320 km 7,4 kW 100 kW asi 25 000 €
Opel Corsa Electric 51 kWh 357 km 11 kW 100 kW asi 32 000 €
Peugeot e-208 51 kWh 362 km 11 kW 100 kW asi 33 000 €


Renault 5 vítězí v:

✅ Dojezd (410 km – nejlepší ve třídě)

✅ Design (retro styl + modernost)

✅ Vlastnosti (V2L, V2G)

✅ Prostornost (326 l kufr)

Renault 5 prohrává v:

❌ Rychlost DC nabíjení (100 kW vs 150+ kW u 800V konkurence)

❌ Základní cena (levnější je jen Citroen e-C3)

Renault 5: Pro koho je toto auto?

Renault 5 E-Tech Electric je EV pro města a okolí, ideální jako:

  1. První rodinné auto: dojezd 410 km + rychlé DC nabíjení stačí pro většinu cest
  2. Druhé auto pro ty s delšími cestami: do města a okolí, zatímco spalovací auto na dovolené
  3. Auto pro singles/páry: kompaktní, praktické, s charakterem

Renault 5 NENÍ pro:

  1. Lidé jezdící >500 km týdně
  2. Lidé bez přístupu k domácímu nabíjení
  3. Lidé očekávající ultra rychlé nabíjení (jako Tesla, Kia EV6)

Často kladené otázky

Kolik stojí výměna baterie?

Renault neposkytuje oficiální ceny, ale odhady:

  1. Baterie 40 kWh: přibližně 9 000-11 500 €
  2. Baterie 52 kWh: přibližně 11 500-14 000 €

Záruka: 8 let nebo 160 000 km (70 % kapacity). Pokud baterie během této doby klesne pod 70 %, Renault ji zdarma vymění.

Má Renault 5 Android Auto / Apple CarPlay?

Ne: Renault 5 má vestavěný multimediální systém s Google Automotive Services (Google Maps, hlasový asistent). Je to systém, který funguje bez telefonu, ale někteří dávají přednost klasickému Android Auto.

Stojí za to koupit ojetý Renault 5?

Ještě ne: Renault 5 je nový model (debut 2024). Ojeté kusy se začnou objevovat až v letech 2026-2027. Pokud ale hledáte mladé ojeté auto, podívejte se na VW ID.3 (od 2020) nebo Renault Zoe (od 2013).

Jaké jsou servisní náklady Renault 5?

Renault 5 je elektromobil, servisní náklady jsou nižší než u spalovacích aut:

  1. Žádné výměny oleje
  2. Žádné výměny rozvodového řemene
  3. Méně časté výměny brzd (regenerace)

Odhadované náklady:

  1. Roční kontrola: 70-120 €
  2. Výměna brzdové kapaliny (každé 2 roky): 45-70 €
  3. Pneumatiky: standardní náklady

Lze nabíjet Renault 5 ze solárních panelů?

Ano! Renault 5 s 11 kW nabíječkou lze nabíjet z fotovoltaických panelů. Pokud máte instalaci 5-6 kW, můžete auto během dne nabíjet zdarma.

Shrnutí

Renault 5 E-Tech Electric je jedním z nejzajímavějších malých elektromobilů roku 2025. Zaslouženě získal titul Auto roku 2025 – kombinuje retro design s moderními technologiemi, nabízí solidní dojezd 410 km a dostupnou cenu.

Nejlepší volba nabíječky:

🥇 Q11 nebo P11 (11 kW): pro většinu uživatelů

👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW
👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW

⚠️ Pouze pro třífázové instalace 16A

Klíčové výhody Renault 5:

Vynikající dojezd (410 km WLTP); 11 kW palubní nabíječka; funkce V2L a V2G; retro design s charakterem; Auto roku 2025

⚠️ Pamatujte:

  1. Verze 40 kWh bez DC jako standard
  2. DC nabíjení pouze 100 kW (pomalejší než konkurence s 800V)
  3. Vyberte Q11/P11, pokud máte třífázové napájení

Zdroje

  1. Autobaza.pl: Renault 5 E-Tech Electric, oficiální Auto roku 2025
  2. Elektrowoz.pl: Renault 5 E-Tech Electric s baterií 52 nebo 40 kWh
  3. Renault Polska: Renault 5 E-Tech elektrický (technické údaje)
  4. Wyborkierowcow.pl: Renault 5 E-Tech (2025), ceník, verze, ceny
  5. Antyweb.pl: Městské EV, na které jsme čekali. Test Renault 5 E-Tech
  6. Auto Katalog: Nový Renault 5 E-Tech 2024, technické údaje
  7. Polisoteka Moto: Renault 5 E-Tech, technické údaje, recenze

Kupte nabíječku pro Renault 5

👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW

👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW

🔗 Zobrazit kompletní nabídku Ampere Point

Máte otázky? Kontaktujte nás!
📧 Email: hello@amperepoint.pl

Zpět na blog