Skoda Elroq: How the Czechs Built an EV Cheaper Than VW ID.3

Škoda Elroq: Jak Češi postavili elektromobil levnější než VW ID.3

Když Škoda dostala úkol: „Postavit elektromobil za 35 000 eur“

Říjen 2024. Praha. Škoda představuje světu Elroq – první elektromobil české značky navržený v novém designovém jazyce Modern Solid . Logo vznášejícího se šípu z kapoty zmizelo – nahradilo ho nápis „ŠKODA“.

Ale skutečná revoluce se neděje v designu. Děje se v ceně.

Škoda Elroq 50 (52 kWh, 170 koní) stojí 149 900 zlotých (35 000 eur). To je méně než VW ID.3 (38 000 eur), méně než Tesla Model 3 (50 000 eur) a jen o něco více než Citroën e-C3 (25 000 eur).

Jak toho Škoda dosáhla? Použitím platformy MEB od Volkswagenu – té, která je základem modelů VW ID.3, ID.4, ID.5, Cupra Born a Audi Q4 e-tron.

Elroq ale není jen další klon ID.3. Je lépe vybavený, levnější a praktičtější . Navíc nabízí tři možnosti baterie – 52 kWh, 59 kWh a 77 kWh. A novou verzi RS s baterií 84 kWh a výkonem 340 koní.

Jak je to možné?

Platforma MEB – Jak se Volkswagen naučil sdílet

Volkswagen vytvořil platformu MEB (Modular Electric Drive Matrix) jako společný základ pro všechny elektromobily skupiny . ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron, Cupra Born, Škoda Enyaq – všechny jezdí na platformě MEB.

Výhody platformy MEB:

  1. Baterie pod podlahou → nižší těžiště
  2. Dlouhý rozvor → více prostoru v kabině
  3. Pohon zadních kol → lepší trakce a výkon
  4. Pohon 4x4 → druhý motor vpředu

Škoda Elroq je sesterský model vozu VW ID.3 , ale:

  1. Je dlouhý 4,49 m (o 17 cm kratší než Enyaq, o 10 cm delší než Karoq)
  2. Zavazadlový prostor: 470 litrů (oproti 385 l u ID.3)
  3. Rozvor: 2,77 m (stejný jako ID.3, ID.4, ID.5)

Hlavní rozdíl: Škoda Elroq má tradičnější siluetu SUV, zatímco VW ID.3 je hatchback. To znamená:

  1. Více prostoru v zavazadlovém prostoru
  2. Vyšší poloha za volantem
  3. Lepší pohodlí pro cestující na zadních sedadlech

Tři baterie, čtyři motory – jak Škoda pokrývá celý trh

Když Škoda představila Elroq, nabízela čtyři verze pohonného ústrojí :

1. Škoda Elroq 50 (52 kWh) – pro ty s omezeným rozpočtem

  1. Baterie: 52 kWh (netto)
  2. Motor: 170 koní, pohon zadních kol
  3. Dojezd WLTP: 362–375 km
  4. Nabíjení stejnosměrným proudem: 140 kW
  5. 0–100 km/h: 9,0 s
  6. Cena: od 35 000 €

Elroq 50 je nejdostupnější verze . Dojezd 375 km stačí na:

  1. Denní dojíždění (<100 km/den)
  2. Víkendové výlety do 250 km (jednosměrně bez nabíjení)

Problém? Dojezd 375 km nestačí na delší cesty (>500 km). Pokud ale hledáte cenově dostupný městský elektromobil, Elroq 50 je hitem .

2. Škoda Elroq 60 (59 kWh) – zlatá střední cesta

  1. Baterie: 59 kWh (netto)
  2. Motor: 204 koní, pohon zadních kol
  3. Dojezd WLTP: 430 km
  4. Nabíjení stejnosměrným proudem: 165 kW
  5. 0–100 km/h: 8,5 s
  6. Cena: od 38 000 €

Elroq 60 je nejuniverzálnější verze . Dojezd 430 km stačí na:

  1. Každodenní jízda bez častého nabíjení
  2. Víkendové výlety do 350 km (jednosměrně bez nabíjení)
  3. Cesty >500 km s jednou zastávkou na stejnosměrný proud

Hlavní rozdíl: Elroq 60 stojí o 3 000 eur více než Elroq 50, ale získáte:

  1. o 55 km delší dojezd
  2. O 34 koní více výkonu
  3. O 25 kW rychlejší nabíjení stejnosměrným proudem

Stojí za upgrade? Ano – pokud jezdíte více než 100 km/den nebo plánujete delší cesty.

3. Škoda Elroq 85 (77 kWh) – pro náročné řidiče

  1. Baterie: 77 kWh (netto)
  2. Motor: 286 koní, pohon zadních kol
  3. Dojezd WLTP: 560–580 km
  4. Nabíjení stejnosměrným proudem: 175 kW
  5. 0–100 km/h: 6,7 s
  6. Cena: od 45 000 €

Elroq 85 je verze pro řidiče s vysokým dojezdem . Dojezd 580 km stačí na:

  1. Týden jízdy bez nabíjení (500 km/týden)
  2. Víkendové výlety >500 km bez nabíjení
  3. Cesty >800 km s jednou zastávkou na stejnosměrný proud

Problém? Cena 45 000 eur je o 10 000 eur vyšší než u Elroqu 50. Vyplatí se to? Záleží na počtu najetých kilometrů:

Pokud <150 km/den → Elroq 60 stačí
Pokud >150 km/den → Elroq 85 se vyplatí

4. Škoda Elroq 85x (77 kWh) – sportovní verze 4x4

  1. Baterie: 77 kWh (netto)
  2. Motory: 2x (přední + zadní), 4x4 AWD
  3. Výkon: 299 koní
  4. Dojezd WLTP: 560 km
  5. Nabíjení stejnosměrným proudem: 175 kW
  6. 0–100 km/h: 6,2 s
  7. Cena: ~47 000 €

Stojí za upgrade? Záleží na:

Pokud jezdíte ve sněhu a v zimě → 4x4 dává smysl
Pokud jezdíte pouze ve městě → pohon zadních kol stačí

5. Škoda Elroq RS (84 kWh) – Nejrychlejší elektrické SUV od Škody

  1. Baterie: 84 kWh (79 kWh netto)
  2. Motory: 2x (přední + zadní), 4x4 AWD
  3. Výkon: 340 koní
  4. Dojezd WLTP: 549 km
  5. Nabíjení stejnosměrným proudem: 185 kW (nejrychlejší v řadě!)
  6. 0–100 km/h: 5,4 s
  7. Cena: od 51 000 €

Elroq RS je nejrychlejší elektrické SUV od Škody – rychlejší než Enyaq RS (6,5 s). Zrychlení 5,4 s se vyrovná sportovním vozům.

Vyplatí se koupit Elroq RS? Pokud hledáte sportovní elektrické SUV do 60 000 eur – je to nejlepší volba . Konkurence (Tesla Model Y Performance, Polestar 3) stojí podobně nebo i dražší vozy, ale Elroq RS má lepší výbavu a větší praktičnost.

Nabíjení střídavým proudem – Jak nabíjet Elroq doma

Všechny verze Elroq mají palubní nabíječku o výkonu 11 kW (třífázovou) . Ta je v této třídě standardem – VW ID.3, ID.4, Kia EV3 a Hyundai Ioniq 5 mají také 11 kW.

Doby nabíjení střídavým proudem (11 kW):

  1. Elroq 50 (52 kWh): ~5 hodin (0–100 %)
  2. Elroq 60 (59 kWh): ~5,5 hodiny (0–100 %)
  3. Elroq 85/85x (77 kWh): ~7 hodin (0–100 %)
  4. Elroq RS (84 kWh): ~8 hodin (0–100 %)

Co to v praxi znamená?

Pokud máte třífázovou instalaci 16A (červená zásuvka CEE) a nabíječku Q11 nebo P11 , můžete nabíjet výkonem 11 kW.

Praktický scénář:

  1. Z práce se vrátíte v 18:00 s 30% nabitím baterie (dojezd ~174 km s Elroq 85)

  2. Zapojíte auto do Q11

  3. V 23 hodin máte 80 % baterie (dojezd ~464 km)

  4. V 1 hodinu ráno máte 100% baterii (dojezd ~580 km)

Elroq je určen pro domácí nabíjení. Pokud máte parkovací místo a přístup k zásuvce, je tento elektromobil ideální.

Nabíjení stejnosměrným proudem – Jak si Elroq vede na cestách

Elroq nabíjí na stejnosměrných stanicích s výkonem od 140 kW do 185 kW (v závislosti na verzi).

Maximální nabíjecí výkon stejnosměrného proudu:

  • Elroq 50 (52 kWh): 140 kW; Elroq 60 (59 kWh): 165 kW; Elroq 85/85x (77 kWh): 175 kW; Elroq RS (84 kWh): 185 kW

Doby nabíjení stejnosměrným proudem (10–80 %):

  • Elroq 50: ~25 minut; Elroq 60: ~26 minut; Elroq 85/85x: ~28 minut; Elroq RS: ~26 minut

Jak to vypadá v praxi?

Testeři z Auto Katalogu řídili Elroq 60 na dálniční trasy:

  1. Nabíjení 10–80 %: ~30 minut (teplota 15 °C, předehřátá baterie)
  2. Maximální nabíjecí výkon: 107 kW (plánováno 165 kW, ale nabíječka nefungovala správně)

Problém? Elroq má 400V architekturu (ne 800V jako Kia EV3 nebo Hyundai Ioniq 5). To znamená:

Pomalejší nabíjení než u konkurence s napětím 800 V

Delší zastávky na cestách >800 km

Praktický příklad:

  • Varšava → Gdaňsk (350 km): jedna 25minutová zastávka (Elroq 85)

  • Varšava → Zakopane (500 km): jedna 30minutová zastávka (Elroq 85)

  • Varšava → Berlín (1000 km): 2–3 zastávky po 30 minutách (Elroq 85)

Je to problém? Záleží na vašich potřebách:

  • Pokud jezdíte převážně po městě a jeho okolí (<300 km) – žádný problém

  • Pokud podnikáte dlouhé cesty >800 km týdně – zvažte Kia EV3 nebo Hyundai Ioniq 5 (800 V, rychlejší nabíjení)

Kterou nabíječku Ampere Point si vybrat?

Protože Elroq akceptuje střídavý proud o výkonu 11 kW , rozumnou volbou je:

Q11 nebo P11 – mobilní nabíječky 11 kW ⭐

  1. ✅ Plné využití palubní nabíječky Elroq (11 kW)
  2. ✅ Nabijte Elroq 85 (77 kWh) za přibližně 7 hodin
  3. ✅ Oba jsou přenosné – vezměte si je s sebou
  4. ⚠️ Vyžaduje 3fázovou instalaci 16A (červená zásuvka CEE)

Rozdíl Q11 vs. P11:

  1. Q11 – s adaptéry, lze použít s různými zásuvkami, má mobilní aplikaci
  2. P11 – robustnější s displejem, zásuvka 16A

Pokud se nemůžete rozhodnout: Zvolte Q11 s adaptéry – maximální flexibilita.

👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW

👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW

Degradace baterie – Jak si Elroq vede v průběhu času

Elroq je nový model (debut v roce 2024), takže zatím nemáme k dispozici dlouhodobé degradační testy. Můžeme se ale podívat na Škodu Enyaq – většího bratra Elroqu na stejné platformě MEB.

Data z testů Škody Enyaq (2020-2024):

  • Degradace po 100 000 km: ~6–9 %

  • Degradace po 4 letech: ~8-12%

Elroq používá stejné NMC baterie jako Enyaq, takže můžeme očekávat podobnou výdrž:

  • Degradace po 100 000 km: ~6–8 %

  • Degradace po 8 letech: ~10-12%

Jak zpomalit degradaci?

  1. Denně nabíjet 80 % (ne 100 %)

  2. Vyhněte se rychlému nabíjení stejnosměrným proudem >80 %

  3. V létě parkujte ve stínu (zabraňte přehřátí baterie)

  4. Pomalu nabíjejte denně (11 kW lepší než 175 kW)

Elroq v zimě – kolik dojezdu ztrácí?

Elektromobily v zimě ztrácejí dojezd – to je fakt. Elroq má ale ve standardní výbavě (ve všech verzích) tepelné čerpadlo , které ztráty výrazně snižuje.

Dosah Elroq 85 (77 kWh) za různých podmínek:

  • Město (léto, 20 °C): 600–650 km reálný dojezd

  • Smíšené trasy (léto, 20°C): 520–560 km

  • Dálnice 120 km/h (léto): 450–500 km

  • Město (zima, -5 °C, s tepelným čerpadlem): 450–500 km

  • Dálnice (zima, -5 °C, s tepelným čerpadlem): 350–400 km

Elroq v zimě ztrácí dojezd ~20-25 % (s tepelným čerpadlem). To je lepší výsledek než u většiny konkurence (VW ID.3 ztrácí ~30 %, Tesla Model 3 ~25 %).

Elroq vs. konkurence – jak si stojí na tom?

Model

Baterie

Dojezd WLTP

Nabíjení střídavým proudem

Nabíjení stejnosměrným proudem

Cena

Škoda Elroq 85

77 kWh

580 km

11 kW

175 kW

45 000 €

VW ID.3 Pro S

77 kWh

554 km

11 kW

175 kW

38 000 €

Kia EV3 (81 kWh)

81 kWh

605 km

11 kW

128 kW

43 000 €

Tesla Model 3 s pohonem zadních kol

60 kWh

513 km

11 kW

170 kW

50 000 €

VW ID.4 Pro

77 kWh

543 km

11 kW

175 kW

49 000 €

Elroq vítězí v:

✅ Prostornost (kufr 470 l oproti 385 l u ID.3)

✅ Praktičnost (vysoká poloha za volantem, SUV)

✅ Vybavení (standardní tepelné čerpadlo)

✅ Cena (levnější než ID.4, srovnatelná s ID.3)

Elroq prohrává v:

❌ Rychlost nabíjení stejnosměrným proudem (175 kW vs. 250 kW u Tesly)
❌ Dojezd (580 km oproti 605 km u Kia EV3)

Elroq – Pro koho je toto auto určeno?

Škoda Elroq je elektromobil pro rodiny a ty, kteří si cení praktičnosti , ideální jako:

Rodinné auto – prostornost, zavazadlový prostor 470 l, dojezd 580 km

Firemní vůz – nízké provozní náklady, dlouhý dojezd

Dálkové auto – dojezd 580 km + rychlé nabíjení stejnosměrným proudem

Elroq NENÍ určen pro:

Pro ty, kteří hledají sportovní elektromobil (zvolte Elroq RS)

Ti, kteří nemají přístup k domácímu nabíjení

Ti, kteří očekávají ultrarychlé nabíjení (jako Kia EV6, Hyundai Ioniq 5)

Často kladené otázky – Často kladené otázky

1. Kterou verzi zvolit – 50, 60 nebo 85?

Elroq 50 (52 kWh) – pokud jezdíte méně než 100 km/den a hledáte cenově dostupný elektromobil
Elroq 60 (59 kWh) – pokud jezdíte ~100–150 km/den, je to vaše jediné auto ⭐
Elroq 85 (77 kWh) – pokud jezdíte >150 km/den, podnikejte dlouhé cesty

3. Stojí Elroq RS za tu cenu?

Ano – pokud hledáte sportovní elektrické SUV. Elroq RS (340 koní, 5,4 s) stojí 51 000 eur – podobně jako Tesla Model Y Performance, ale:

  • Elroq RS má více prostoru (kufr 470 l oproti 363 l u Tesly)

  • Elroq RS má lepší výbavu (masážní sedadla, odpružení DCC)

  • Elroq RS je nejrychlejší elektrické SUV od Škody (rychlejší než Enyaq RS)

4. Jakou patici potřebuji pro Q11/P11?

CEE 16A (třífázová) – tzv. „průmyslová“ červená zásuvka. Cena instalace: 120–350 €.

6. Má Elroq kufr (přední zavazadlový prostor)?

Ne – Elroq nemá kufr. Zadní kufr: 470 litrů (max. 1580 l se sklopenými sedadly).

7. Může Elroq táhnout přívěs?

Ano – Elroq může utáhnout přívěs do hmotnosti 1000 kg (s brzdami).

Shrnutí

Škoda Elroq je jedním z nejlepších kompaktních elektromobilů na trhu – levnější než VW ID.4, praktičtější než VW ID.3 a lépe vybavený než většina konkurence.

Nejlepší volba nabíječky:

🥇 Q11 nebo P11 (11 kW) – pro většinu uživatelů
⚠️ Pouze pro třífázové instalace 16A

Klíčové výhody:

  1. Vynikající dojezd (580 km WLTP ve verzi 85)
  2. Prostornost (kufr 470 l)
  3. Standardní tepelné čerpadlo
  4. Dostupná cena (od 35 000 €)
  5. Tažná kapacita přívěsu

⚠️ Nezapomeňte:

  1. Nabíjení stejnosměrným proudem pouze 140–185 kW (pomalejší než 800 V)
  2. Pokud máte třífázové napájení, zvolte Q11/P11.
  3. Pokud jezdíte více než 150 km/den, upgradujte na verzi 85.

Zdroje

  1. Auto Katalog - Škoda Elroq – wejście z przytupem
  2. Wyborkierowcow.pl - Škoda Elroq (2025) – cennik, wersje
  3. Elektrowoz.pl - Nowa Škoda Elroq RS: CENA od 219 200 zł
  4. Auto Katalog - Nowa Škoda Elroq. Test v Polsce
  5. Skoda.pl - Škoda Elroq (dane techniczne)
  6. RP.pl - Nowy SUV Škoda. Elroq z napędem elektrycznym

Kupte si nabíječku pro Škodu Elroq

👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW

👉
P11 – Přenosná nabíječka 11 kW

🔗 Zobrazit celou řadu Ampere Point

Máte otázky? Kontaktujte nás!
📧 E-mail: contact@amperepoint.pl

Zpět na blog