Když Škoda dostala úkol: „Postavit elektromobil za 35 000 eur“ Říjen 2024. Praha. Škoda představuje světu Elroq – první elektromobil české značky navržený v novém designovém jazyce Modern Solid . Logo vznášejícího se šípu z kapoty zmizelo – nahradilo ho nápis „ŠKODA“. Ale skutečná revoluce se neděje v designu. Děje se v ceně. Škoda Elroq 50 (52 kWh, 170 koní) stojí 149 900 zlotých (35 000 eur). To je méně než VW ID.3 (38 000 eur), méně než Tesla Model 3 (50 000 eur) a jen o něco více než Citroën e-C3 (25 000 eur). Jak toho Škoda dosáhla? Použitím platformy MEB od Volkswagenu – té, která je základem modelů VW ID.3, ID.4, ID.5, Cupra Born a Audi Q4 e-tron. Elroq ale není jen další klon ID.3. Je lépe vybavený, levnější a praktičtější . Navíc nabízí tři možnosti baterie – 52 kWh, 59 kWh a 77 kWh. A novou verzi RS s baterií 84 kWh a výkonem 340 koní. Jak je to možné? Platforma MEB – Jak se Volkswagen naučil sdílet Volkswagen vytvořil platformu MEB (Modular Electric Drive Matrix) jako společný základ pro všechny elektromobily skupiny . ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron, Cupra Born, Škoda Enyaq – všechny jezdí na platformě MEB. Výhody platformy MEB: Baterie pod podlahou → nižší těžiště Dlouhý rozvor → více prostoru v kabině Pohon zadních kol → lepší trakce a výkon Pohon 4x4 → druhý motor vpředu Škoda Elroq je sesterský model vozu VW ID.3 , ale: Je dlouhý 4,49 m (o 17 cm kratší než Enyaq, o 10 cm delší než Karoq) Zavazadlový prostor: 470 litrů (oproti 385 l u ID.3) Rozvor: 2,77 m (stejný jako ID.3, ID.4, ID.5) Hlavní rozdíl: Škoda Elroq má tradičnější siluetu SUV, zatímco VW ID.3 je hatchback. To znamená: Více prostoru v zavazadlovém prostoru Vyšší poloha za volantem Lepší pohodlí pro cestující na zadních sedadlech Tři baterie, čtyři motory – jak Škoda pokrývá celý trh Když Škoda představila Elroq, nabízela čtyři verze pohonného ústrojí : 1. Škoda Elroq 50 (52 kWh) – pro ty s omezeným rozpočtem Baterie: 52 kWh (netto) Motor: 170 koní, pohon zadních kol Dojezd WLTP: 362–375 km Nabíjení stejnosměrným proudem: 140 kW 0–100 km/h: 9,0 s Cena: od 35 000 € Elroq 50 je nejdostupnější verze . Dojezd 375 km stačí na: Denní dojíždění (<100 km/den) Víkendové výlety do 250 km (jednosměrně bez nabíjení) Problém? Dojezd 375 km nestačí na delší cesty (>500 km). Pokud ale hledáte cenově dostupný městský elektromobil, Elroq 50 je hitem . 2. Škoda Elroq 60 (59 kWh) – zlatá střední cesta Baterie: 59 kWh (netto) Motor: 204 koní, pohon zadních kol Dojezd WLTP: 430 km Nabíjení stejnosměrným proudem: 165 kW 0–100 km/h: 8,5 s Cena: od 38 000 € Elroq 60 je nejuniverzálnější verze . Dojezd 430 km stačí na: Každodenní jízda bez častého nabíjení Víkendové výlety do 350 km (jednosměrně bez nabíjení) Cesty >500 km s jednou zastávkou na stejnosměrný proud Hlavní rozdíl: Elroq 60 stojí o 3 000 eur více než Elroq 50, ale získáte: o 55 km delší dojezd O 34 koní více výkonu O 25 kW rychlejší nabíjení stejnosměrným proudem Stojí za upgrade? Ano – pokud jezdíte více než 100 km/den nebo plánujete delší cesty. 3. Škoda Elroq 85 (77 kWh) – pro náročné řidiče Baterie: 77 kWh (netto) Motor: 286 koní, pohon zadních kol Dojezd WLTP: 560–580 km Nabíjení stejnosměrným proudem: 175 kW 0–100 km/h: 6,7 s Cena: od 45 000 € Elroq 85 je verze pro řidiče s vysokým dojezdem . Dojezd 580 km stačí na: Týden jízdy bez nabíjení (500 km/týden) Víkendové výlety >500 km bez nabíjení Cesty >800 km s jednou zastávkou na stejnosměrný proud Problém? Cena 45 000 eur je o 10 000 eur vyšší než u Elroqu 50. Vyplatí se to? Záleží na počtu najetých kilometrů: Pokud <150 km/den → Elroq 60 stačí Pokud >150 km/den → Elroq 85 se vyplatí 4. Škoda Elroq 85x (77 kWh) – sportovní verze 4x4 Baterie: 77 kWh (netto) Motory: 2x (přední + zadní), 4x4 AWD Výkon: 299 koní Dojezd WLTP: 560 km Nabíjení stejnosměrným proudem: 175 kW 0–100 km/h: 6,2 s Cena: ~47 000 € Stojí za upgrade? Záleží na: Pokud jezdíte ve sněhu a v zimě → 4x4 dává smysl Pokud jezdíte pouze ve městě → pohon zadních kol stačí 5. Škoda Elroq RS (84 kWh) – Nejrychlejší elektrické SUV od Škody Baterie: 84 kWh (79 kWh netto) Motory: 2x (přední + zadní), 4x4 AWD Výkon: 340 koní Dojezd WLTP: 549 km Nabíjení stejnosměrným proudem: 185 kW (nejrychlejší v řadě!) 0–100 km/h: 5,4 s Cena: od 51 000 € Elroq RS je nejrychlejší elektrické SUV od Škody – rychlejší než Enyaq RS (6,5 s). Zrychlení 5,4 s se vyrovná sportovním vozům. Vyplatí se koupit Elroq RS? Pokud hledáte sportovní elektrické SUV do 60 000 eur – je to nejlepší volba . Konkurence (Tesla Model Y Performance, Polestar 3) stojí podobně nebo i dražší vozy, ale Elroq RS má lepší výbavu a větší praktičnost. Nabíjení střídavým proudem – Jak nabíjet Elroq doma Všechny verze Elroq mají palubní nabíječku o výkonu 11 kW (třífázovou) . Ta je v této třídě standardem – VW ID.3, ID.4, Kia EV3 a Hyundai Ioniq 5 mají také 11 kW. Doby nabíjení střídavým proudem (11 kW): Elroq 50 (52 kWh): ~5 hodin (0–100 %) Elroq 60 (59 kWh): ~5,5 hodiny (0–100 %) Elroq 85/85x (77 kWh): ~7 hodin (0–100 %) Elroq RS (84 kWh): ~8 hodin (0–100 %) Co to v praxi znamená? Pokud máte třífázovou instalaci 16A (červená zásuvka CEE) a nabíječku Q11 nebo P11 , můžete nabíjet výkonem 11 kW. Praktický scénář: Z práce se vrátíte v 18:00 s 30% nabitím baterie (dojezd ~174 km s Elroq 85) Zapojíte auto do Q11 V 23 hodin máte 80 % baterie (dojezd ~464 km) V 1 hodinu ráno máte 100% baterii (dojezd ~580 km) Elroq je určen pro domácí nabíjení. Pokud máte parkovací místo a přístup k zásuvce, je tento elektromobil ideální. Nabíjení stejnosměrným proudem – Jak si Elroq vede na cestách Elroq nabíjí na stejnosměrných stanicích s výkonem od 140 kW do 185 kW (v závislosti na verzi). Maximální nabíjecí výkon stejnosměrného proudu: Elroq 50 (52 kWh): 140 kW; Elroq 60 (59 kWh): 165 kW; Elroq 85/85x (77 kWh): 175 kW; Elroq RS (84 kWh): 185 kW Doby nabíjení stejnosměrným proudem (10–80 %): Elroq 50: ~25 minut; Elroq 60: ~26 minut; Elroq 85/85x: ~28 minut; Elroq RS: ~26 minut Jak to vypadá v praxi? Testeři z Auto Katalogu řídili Elroq 60 na dálniční trasy: Nabíjení 10–80 %: ~30 minut (teplota 15 °C, předehřátá baterie) Maximální nabíjecí výkon: 107 kW (plánováno 165 kW, ale nabíječka nefungovala správně) Problém? Elroq má 400V architekturu (ne 800V jako Kia EV3 nebo Hyundai Ioniq 5). To znamená: Pomalejší nabíjení než u konkurence s napětím 800 V Delší zastávky na cestách >800 km Praktický příklad: Varšava → Gdaňsk (350 km): jedna 25minutová zastávka (Elroq 85) Varšava → Zakopane (500 km): jedna 30minutová zastávka (Elroq 85) Varšava → Berlín (1000 km): 2–3 zastávky po 30 minutách (Elroq 85) Je to problém? Záleží na vašich potřebách: Pokud jezdíte převážně po městě a jeho okolí (<300 km) – žádný problém Pokud podnikáte dlouhé cesty >800 km týdně – zvažte Kia EV3 nebo Hyundai Ioniq 5 (800 V, rychlejší nabíjení) Kterou nabíječku Ampere Point si vybrat? Protože Elroq akceptuje střídavý proud o výkonu 11 kW , rozumnou volbou je: Q11 nebo P11 – mobilní nabíječky 11 kW ⭐ ✅ Plné využití palubní nabíječky Elroq (11 kW) ✅ Nabijte Elroq 85 (77 kWh) za přibližně 7 hodin ✅ Oba jsou přenosné – vezměte si je s sebou ⚠️ Vyžaduje 3fázovou instalaci 16A (červená zásuvka CEE) Rozdíl Q11 vs. P11: Q11 – s adaptéry, lze použít s různými zásuvkami, má mobilní aplikaci P11 – robustnější s displejem, zásuvka 16A Pokud se nemůžete rozhodnout: Zvolte Q11 s adaptéry – maximální flexibilita. 👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW 👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW Degradace baterie – Jak si Elroq vede v průběhu času Elroq je nový model (debut v roce 2024), takže zatím nemáme k dispozici dlouhodobé degradační testy. Můžeme se ale podívat na Škodu Enyaq – většího bratra Elroqu na stejné platformě MEB. Data z testů Škody Enyaq (2020-2024): Degradace po 100 000 km: ~6–9 % Degradace po 4 letech: ~8-12% Elroq používá stejné NMC baterie jako Enyaq, takže můžeme očekávat podobnou výdrž: Degradace po 100 000 km: ~6–8 % Degradace po 8 letech: ~10-12% Jak zpomalit degradaci? Denně nabíjet 80 % (ne 100 %) Vyhněte se rychlému nabíjení stejnosměrným proudem >80 % V létě parkujte ve stínu (zabraňte přehřátí baterie) Pomalu nabíjejte denně (11 kW lepší než 175 kW) Elroq v zimě – kolik dojezdu ztrácí? Elektromobily v zimě ztrácejí dojezd – to je fakt. Elroq má ale ve standardní výbavě (ve všech verzích) tepelné čerpadlo , které ztráty výrazně snižuje. Dosah Elroq 85 (77 kWh) za různých podmínek: Město (léto, 20 °C): 600–650 km reálný dojezd Smíšené trasy (léto, 20°C): 520–560 km Dálnice 120 km/h (léto): 450–500 km Město (zima, -5 °C, s tepelným čerpadlem): 450–500 km Dálnice (zima, -5 °C, s tepelným čerpadlem): 350–400 km Elroq v zimě ztrácí dojezd ~20-25 % (s tepelným čerpadlem). To je lepší výsledek než u většiny konkurence (VW ID.3 ztrácí ~30 %, Tesla Model 3 ~25 %). Elroq vs. konkurence – jak si stojí na tom? Model Baterie Dojezd WLTP Nabíjení střídavým proudem Nabíjení stejnosměrným proudem Cena Škoda Elroq 85 77 kWh 580 km 11 kW 175 kW 45 000 € VW ID.3 Pro S 77 kWh 554 km 11 kW 175 kW 38 000 € Kia EV3 (81 kWh) 81 kWh 605 km 11 kW 128 kW 43 000 € Tesla Model 3 s pohonem zadních kol 60 kWh 513 km 11 kW 170 kW 50 000 € VW ID.4 Pro 77 kWh 543 km 11 kW 175 kW 49 000 € Elroq vítězí v: ✅ Prostornost (kufr 470 l oproti 385 l u ID.3) ✅ Praktičnost (vysoká poloha za volantem, SUV) ✅ Vybavení (standardní tepelné čerpadlo) ✅ Cena (levnější než ID.4, srovnatelná s ID.3) Elroq prohrává v: ❌ Rychlost nabíjení stejnosměrným proudem (175 kW vs. 250 kW u Tesly) ❌ Dojezd (580 km oproti 605 km u Kia EV3) Elroq – Pro koho je toto auto určeno? Škoda Elroq je elektromobil pro rodiny a ty, kteří si cení praktičnosti , ideální jako: Rodinné auto – prostornost, zavazadlový prostor 470 l, dojezd 580 km Firemní vůz – nízké provozní náklady, dlouhý dojezd Dálkové auto – dojezd 580 km + rychlé nabíjení stejnosměrným proudem Elroq NENÍ určen pro: Pro ty, kteří hledají sportovní elektromobil (zvolte Elroq RS) Ti, kteří nemají přístup k domácímu nabíjení Ti, kteří očekávají ultrarychlé nabíjení (jako Kia EV6, Hyundai Ioniq 5) Často kladené otázky – Často kladené otázky 1. Kterou verzi zvolit – 50, 60 nebo 85? Elroq 50 (52 kWh) – pokud jezdíte méně než 100 km/den a hledáte cenově dostupný elektromobil Elroq 60 (59 kWh) – pokud jezdíte ~100–150 km/den, je to vaše jediné auto ⭐ Elroq 85 (77 kWh) – pokud jezdíte >150 km/den, podnikejte dlouhé cesty 3. Stojí Elroq RS za tu cenu? Ano – pokud hledáte sportovní elektrické SUV. Elroq RS (340 koní, 5,4 s) stojí 51 000 eur – podobně jako Tesla Model Y Performance, ale: Elroq RS má více prostoru (kufr 470 l oproti 363 l u Tesly) Elroq RS má lepší výbavu (masážní sedadla, odpružení DCC) Elroq RS je nejrychlejší elektrické SUV od Škody (rychlejší než Enyaq RS) 4. Jakou patici potřebuji pro Q11/P11? CEE 16A (třífázová) – tzv. „průmyslová“ červená zásuvka. Cena instalace: 120–350 €. 6. Má Elroq kufr (přední zavazadlový prostor)? Ne – Elroq nemá kufr. Zadní kufr: 470 litrů (max. 1580 l se sklopenými sedadly). 7. Může Elroq táhnout přívěs? Ano – Elroq může utáhnout přívěs do hmotnosti 1000 kg (s brzdami). Shrnutí Škoda Elroq je jedním z nejlepších kompaktních elektromobilů na trhu – levnější než VW ID.4, praktičtější než VW ID.3 a lépe vybavený než většina konkurence. Nejlepší volba nabíječky: 🥇 Q11 nebo P11 (11 kW) – pro většinu uživatelů ⚠️ Pouze pro třífázové instalace 16A Klíčové výhody: Vynikající dojezd (580 km WLTP ve verzi 85) Prostornost (kufr 470 l) Standardní tepelné čerpadlo Dostupná cena (od 35 000 €) Tažná kapacita přívěsu ⚠️ Nezapomeňte: Nabíjení stejnosměrným proudem pouze 140–185 kW (pomalejší než 800 V) Pokud máte třífázové napájení, zvolte Q11/P11. Pokud jezdíte více než 150 km/den, upgradujte na verzi 85. Zdroje Auto Katalog - Škoda Elroq – wejście z przytupem Wyborkierowcow.pl - Škoda Elroq (2025) – cennik, wersje Elektrowoz.pl - Nowa Škoda Elroq RS: CENA od 219 200 zł Auto Katalog - Nowa Škoda Elroq. Test v Polsce Skoda.pl - Škoda Elroq (dane techniczne) RP.pl - Nowy SUV Škoda. Elroq z napędem elektrycznym Kupte si nabíječku pro Škodu Elroq 👉 Q11 – Přenosná nabíječka 11 kW 👉 P11 – Přenosná nabíječka 11 kW 🔗 Zobrazit celou řadu Ampere Point Máte otázky? Kontaktujte nás! 📧 E-mail: contact@amperepoint.pl