Type 2, CHAdeMO, CCS? - all about plugs for your EV

Typ 2, CHAdeMO, CCS? - vše o zástrčkách pro váš elektromobil

Vítejte ve světě elektromobility! Pokud jste novým majitelem elektrického nebo plug-in hybridního vozidla (PHEV), vítejte v našem průvodci, který vám pomůže prozkoumat nabíjení elektromobilů.

První kroky do tohoto nového světa mohou být překvapivé a jedním z klíčových aspektů je pochopení typu nabíjecích kabelů a zástrček. Stojí za to vědět, že většina výrobců elektromobilů dodává dvě základní součásti: kabel pro veřejné nabíjecí stanice (obvykle typ 2) a přenosnou domácí nabíječku o výkonu 3,7 kW.

V článku se také budeme zabývat různými typy nabíjecích konektorů, které jsou klíčové pro optimální využití vašeho elektromobilu. Dozvíte se o typech a o tom, jak zjistit, který konektor je pro váš vůz k dispozici.

Jaké kabely jsem dostal k autu (a které si mám koupit, když je nemám)?
Téměř každý výrobce elektromobilů nebo plug-in vozů dodává s vozem 2 věci:
Kabel pro veřejné nabíjecí stanice , obvykle typu 2, který má na jedné straně zástrčku (samec) a na druhé straně samičí zástrčku. Umožňuje připojení k veřejným nabíjecím stanicím nebo nástěnným nabíjecím stanicím, které nemají integrované kabely.
Přenosná nabíječka pro nabíjení doma s maximálním výkonem 3,7 kWh. Umožňuje zapojit do běžné domácí zásuvky (typ F - schuko) a nabíjet s maximálním výkonem 3,7 kWh (nejčastěji je to asi 15-20 km/h).

Jaký typ konektoru nabíječky je vhodný pro mé auto?
Znalost různých typů nabíjecích konektorů je klíčová pro maximalizaci výhod vlastnictví elektromobilu. Jejich množství může být pro začínající řidiče zastrašující, a proto jsme se rozhodli shrnout klíčové znalosti v tomto článku. V článku se budeme zabývat nejdůležitějšími standardy nabíjecích zástrček: Typ 1, Typ 2, CHAdeMO, CCS a GB/T.

Jak poznáme, jaký typ konektoru máme?
V současné době typ konektoru a parametry nabíjení ještě nejsou uvedeny v technickém průkazu a musíme se řídit specifikacemi vozu, pokyny nebo výtisky na nabíjecím konektoru. Bez ohledu na to, jaké parametry nabíjení má náš vůz, samotný konektor poznáte vizuálně podle níže uvedeného seznamu.

Typ 2 (Mennekes) : Konektor typu 2, často označovaný jako Mennekes, je standard používaný zejména v Evropě. Je založen na běžných červených třífázových zástrčkách IEC 60309 a byl uznán jako standard v EU. Ve srovnání s typem 1 je to všestrannější konektor, který nabízí jednofázové i třífázové nabíjení2. Každý nový vůz zakoupený v Evropské unii bude mít tento typ konektoru.


CCS (Combined Charging System) : Systém CCS nabízí konektory Combo 1 (CCS1 jako varianta konektoru typu 1) nebo Combo 2 (CCS2 pro konektor typu 2) pro nabíjení elektromobilů. Umožňuje nabíjení až do výkonu 350 kW (500 A a 920 V), což z něj činí jeden z nejrychlejších standardů nabíjení dostupných na trhu. Konektor využívá komunikační a zemnící piny ze standardní zástrčky typu 2 a další stejnosměrné piny. Některé plug-in nebo elektromobily mají místo konektoru CCS krytku, protože model nepodporuje stejnosměrné nabíjení.

Porovnání CCS typu 2 a typu 2

Typ 1 (J1772) : Norma SAE J1772, známá také jako typ 1, je běžná v Severní Americe a asijských zemích (Japonsko a Korea). Nejčastěji se vyskytuje ve starších elektromobilech a automobilech dovážených z USA.


CHAdeMO : Standard CHAdeMO byl vyvinut v Japonsku společností Tokyo Electric Power Company ve spolupráci se společnostmi Nissan, Mitsubishi a Fuji Heavy Industries. Je to jeden z prvních standardů, který umožňuje rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, a je oblíbený zejména v Japonsku a některých částech Evropy. Běžně se vyskytuje v Nissanu Leaf.


GB/T: Standard GB/T je v Číně oblíbený a zahrnuje jak nabíjení střídavým proudem (AC), tak i rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC). Nabíjecí konektor GB/T AC je jednofázový a nabízí výkon až 7,4 kW. Konektory GB/T, navržené s ohledem na čínský trh, jsou k dispozici pro jednofázové i třífázové nabíjecí systémy.

Mohu použít adaptér mezi různými typy konektorů?
Používání adaptérů mezi různými typy zástrček, například typu 1 na typ 2, může být lákavé pro zvýšení kompatibility nabíjení s různými veřejnými nabíječkami.

Běžně používané adaptéry:

  • Typ 1 až typ 2
  • Kombinace CCS 1 až CCS 2
  • Typ 1 pro Teslu
  • Tesla nebo typ 2 do Chadema
  • Typ 2 na Schuko (běžná AC zástrčka), používá se, když chcete připojit běžnou zástrčku k nabíječce (například nabíječce skútru)

Je však třeba mít na paměti několik důležitých aspektů:

  • Zakupte si adaptér, který má správné certifikace a parametry kvality. Špatně vyrobený adaptér nemusí být správně izolovaný a může se přehřát nebo jiskřit, což uživatele vystaví riziku požáru nebo úrazu elektrickým proudem.
  • Podporované proudové parametry - každý adaptér by měl mít ve své specifikaci určité parametry, ve kterých může fungovat. Věnujte pozornost napětí (V) a maximálnímu proudu (A), případně jen maximálnímu kWh.
  • Krytí IP - nabíjecí adaptér zavádí dodatečné propojení mezi nabíječkou a vozem, což ovlivňuje celý nabíjecí systém.
Zpět na blog