Jaké typy nabíječek pro elektromobily existují? Nabíječky pro elektromobily můžeme rozdělit podle jejich použití, tj. na nabíjecí stanice (komerční nabíječky) a nabíječky pro soukromé použití. Nabíjecí stanice mohou mít různý vzhled a různé zásuvky, napájení atd. Komerční nebo veřejné stanice – v závislosti na umístění nabíječky se instalují buď rychlonabíječky CCS – zejména podél dálnic, rychlostních silnic atd., nebo AC nabíječky, které dokáží nabít pouze do 22 kWh (rychlost nabíjení závisí také na možnostech vašeho vozu, obvykle 11 kWh se střídavým proudem a 250 kWh se stejnosměrným proudem). AC nabíječky mohou být s vestavěným kabelem nebo pouze se zásuvkou. Takové nabíječky se obvykle nacházejí na městských parkovištích, v nákupních centrech/obchodech a hotelech/restauracích. Veřejné nabíječky v Evropě budou vždy vybaveny konektory typu 2 / CCS, někdy jsou k dispozici i další konektory, například CHAdeMO, ale není to pravidlem. Dostupnost konektorů lze ověřit v aplikaci nabíječky nebo v mobilních aplikacích, jako je plugshare . AC stanice (3,7–22 kWh), které vyžadují vlastní nabíjecí kabel AC stanice (3,5-22 kWh) s agregovaným kabelem Stejnosměrné stanice (50–350 kWh) s integrovaným nabíjecím kabelem. Každá rychlonabíjecí stanice má vždy integrovaný nabíjecí kabel. Soukromé nabíjení – v závislosti na potřebách se každý řidič elektromobilu rozhodne, zda bude nabíjet i denně doma nebo ve firmě, a musí si vybrat jeden ze tří typů nabíječek. Pro osobní použití lze zakoupit i rychlé stejnosměrné nabíjecí stanice, ale jejich cena a zákonné požadavky nebo požadavky na připojovací výkon od takových investic silně odrazují. Přenosná nabíječka do domácí zásuvky (3,7 kWh) Přenosná nabíječka pro napájení/kempování (3,7–22 kWh) Nabíječka typu Wallbox (3,7–22 kWh) Jak rychle se nabije elektromobil? Interní nabíječka do auta, kilowatthodiny, ampéry, střídavý a stejnosměrný proud. Rychlost nabíjení elektromobilu je klíčovým faktorem, který ovlivňuje použitelnost a pohodlí jízdy na elektrickém voze. V tomto článku se budeme zabývat faktory, které ovlivňují rychlost nabíjení a jak ji vypočítat na základě počtu ampérů dodávaných nabíjecí stanicí. Faktory ovlivňující rychlost dobíjení: Nabíjecí výkon (kW): Toto je primární faktor, který určuje, jak rychle se baterie nabije. Nabíjecí výkon se vyjadřuje v kilowattech (kW) a závisí na nabíjecí stanici a vozidle. Kapacita baterie (kWh): Větší baterie vyžadují k plnému nabití více času. Kapacita baterie se vyjadřuje v kilowatthodinách (kWh). Stav nabití baterie: Baterie se nabíjejí pomaleji, jak se blíží plnému nabití. Posledních 20 % nabití může trvat mnohem déle než prvních 20 %. Baterie a okolní teplota: baterie se při nízkých teplotách nabíjejí pomaleji. Některá auta nabízejí funkci ohřevu (přípravy) baterie k nabíjení před příjezdem na rychlonabíjecí stanici. Technologie baterií: Různé technologie baterií mají různé nabíjecí charakteristiky. Konektory a nabíjecí kabely: Typ a stav konektoru a nabíjecího kabelu může také ovlivnit rychlost nabíjení. Každý elektromobil jezdí na stejnosměrný proud (DC), zatímco my máme v elektrické soustavě střídavý proud (AC) – elektromobily proto mají vestavěný měnič, který převádí střídavý proud na stejnosměrný. V závislosti na typu nabíječky (AC/DC) tedy můžeme nabíjet baterii automobilu přímo (v případě stejnosměrných nabíječek s vestavěným měničem), nebo musíme při nabíjení pomocí nabíječek se střídavým proudem použít měnič zabudovaný v automobilu. Tři klíčové parametry automobilu relevantní pro pochopení rychlosti nabíjení: Výkon vestavěného střídače a počet podporovaných fází, např. 1 fáze 16A/32A, 3 fáze 16A/32A, což se promítá do následujícího výstupního výkonu 230 V x 16 A x 1 fáze = 3680 W 230 V x 32 A x 3 fáze = 22 080 W Maximální podporovaný nabíjecí výkon baterie (např. 240 kWh) Kapacita baterie (např. 60 kWh) Příklad Tesla 3, kapacita baterie (78 kWh), maximální nabíjecí výkon střídavého proudu (11 kWh), maximální nabíjecí výkon stejnosměrného proudu (250 kWh). S nástěnnou nabíječkou s kapacitou 22 kWh jsme stále omezeni rychlostí nabíjení auta 11 kWh. Odhadovaná doba nabíjení pro plnou baterii (od 0 %) Přenosná nabíječka 3,7 kWh: ~18 km/h; 0–100 % 21 hodin Nabíječka Wallbox 11 kWh: 55 km/h; 0–100 % 7 hodin Rychlonabíječka DC 100 kWh: cca ~500 km/h, 0–100 % 45 minut. Stav nabití baterie ovlivňuje rychlost nabíjení. Níže uvedený diagram ukazuje, jak se nabíjení na rychlé stejnosměrné nabíječce zpomaluje během typického nabíjení. zdroj: https://insideevs.com/news/519382/tesla-model3-82kwh-charging-analysis/ Je možné nabít elektromobil doma rychleji než 22 kWh (cca 100 km/h)? Teoreticky si můžeme pořídit komerční stejnosměrnou nabíječku s konektorem CCS, která podporuje například 100 kWh, nicméně kromě vysoké ceny samotného zařízení (např. 100 000 kWh) existují dva klíčové problémy: Připojovací výkon – typický rodinný dům má přípojku 12 kWh. Často není fyzicky možné/dostupné provést takovou přípojku s parametry odpovídajícími požadavkům nabíječky stejnosměrného proudu. Navíc náklady na údržbu takové přípojky mohou dosahovat stovek eur. Přípojky nad 50 kWh jsou také obsluhovány komerčními tarify s mnohem méně nákladově efektivními sazbami pro jednotlivce. Elektroinstalace s výkonem nad 50 kWh vyžaduje projekty, stavební povolení, kolaudaci, schválení od Úřadu technické inspekce atd. Celý proces obvykle trvá měsíce a zdvojnásobuje cenu samotné nabíječky. S jakým výkonem koupit nabíječku? Vše záleží na vašem jízdním profilu, nejoptimálnější je mít 3 nabíječky: Přenosná nabíječka do zásuvky 3,7 kWh Nabíječka s možností připojení k červené zásuvce (ideálně s dalšími adaptéry/adaptéry pro modrou kempingovou zástrčku nebo malou zásuvku), například 7-22KWH Wallbox 22 kWh Přenosná zásuvková nabíječka s výkonem 3,7 kWh a redukcí proudu nám pomůže nabíjet v podstatě za jakýchkoli podmínek. Každá taková nabíječka je jednofázová – a omezený počet vodičů, protože v kabelu nejsou 2 a 3 fáze, činí produkt levným. Jedná se o zdaleka nejpomalejší způsob nabíjení, ale umožní vám klidně dobít přes noc asi 37 kWh, tedy ~200 kilometrů. Ve výchozím nastavení mají všechny přenosné zásuvkové nabíječky stejné parametry, tedy podporují 16 A (16 A * 230 V = 3 680 W -> 3,7 kWh). Vše, co zde potřebujeme, je funkční zásuvka, která zvládne 16 A, a správně fungující elektrický systém. Naše zkušenosti ukazují, že až 30 % uživatelů elektromobilů zapojuje nabíječky do zásuvek s nefunkčním uzemněním, invertovanou fází s neutrálním vodičem. Většina nabíječek od renomovaných výrobců nebude bez uzemnění správně fungovat. Každý elektromobil a plug-in podporuje nabíjení alespoň 3,7 kWh. Přenosné nabíječky s červenou zástrčkou (CEE) – jedná se o nabíječky, které podporují 1 až 3 fáze, od 16 do 32 A, tj. v této skupině najdete nabíječky s výkonem 7, 11 a 22 kWh. Nejčastěji se prodávají s vysoce výkonnou 5pinovou zástrčkou CEE (32 A), ale na trhu jsou i nabíječky s menší 5pinovou zástrčkou (16 A) a kempingovou zástrčkou (CEE 3pinová). Část těchto nabíječek má funkce známé z nástěnných boxů, jako jsou mobilní aplikace, podpora RFID karet, nástěnné držáky atd. Nabíječky typu Wallbox , což jsou nabíječky trvale připevněné na zeď. Mají nejrozsáhlejší funkcionalitu, příklady funkcí nabíječky: mobilní aplikace, podpora RFID karet, Bluetooth/WIFI, displej, integrace s fotovoltaickou instalací nebo DLB (Dynamic Load Balancing). Nabíječky typu Wallbox jsou k dispozici v různých výkonech a doporučujeme koupit nabíječku s výkonovou rezervou, i když vaše současné auto nepodporuje například 22 kWh. Nabíječky typu Wallbox jsou vyrobeny pro dlouhou životnost. Doporučujeme koupit jednotku s výkonem 22 kWh, která bude schopna podporovat budoucí vozy. I přes vyšší výkon nabíječky můžeme takovou nabíječku použít s méně výkonným vozem - auto bude spotřebovávat pouze proud, který podporuje. Nezapomeňte prosím, že pokud máte auto, které podporuje 1 fázi s 32 A (7,4 kWh), potřebujete nabíječku s výkonem 7,4 kWh nebo 22 kWh pro nabíjení plnou rychlostí. Navíc kvůli větší velikosti samotné nabíječky jsou takové nabíječky často vybaveny mnohem větším počtem ochran, jako jsou proudové chrániče typu B. Koupil jsem si nabíječku 11 kWh a auto nabíjí jen 3,5 kWh!!! - Past aut podporujících pouze 1 fázi s maximální rychlostí nabíjení 7,4 kWh. Nabíječka 11 kWh se skládá pouze ze 3 fází, každá po 16 A. Pokud vaše auto podporuje pouze jednu fázi, nemůže použít zbývající dvě fáze. Auto, které má k dispozici 1 fázi, se bude nabíjet podle svých omezení a omezení nabíječky. Nejčastější situace, se kterou se musíme potýkat, je: Automatická nabíječka s podporou 32 A a 1 fáze (7,4 kWh) a 3fázové nabíječky 16 A (11 kWh). V tomto případě použijeme pouze 1 fázi s 16 A, takže 230 V x 16 A = 3,7 kWh. Je elektroinstalace v mém domě připravena na elektromobil? Níže uvádíme několik aspektů, které je třeba vzít v úvahu při hodnocení vaší elektrické instalace. Nezapomeňte, že instalaci by měl navrhnout, provést a ověřit kvalifikovaný elektrikář, který si nejprve projde datový list zakoupené nabíječky. Aspekty elektrické instalace, které je třeba ověřit: příkon a počet obsluhovaných fází – můžeme mít smlouvu s dodavatelem energie například pouze na 7 kWh s jednou fází. To nám zabrání v použití dalších fází v třífázových nabíječkách Správně fungující uzemnění – u starších instalací (ale nejen nich) často není uzemnění k dispozici, nebo se může jednat o vadnou instalaci, kde dochází k tzv. únikům do systému (např. přes zaplavenou zásuvku, odřenou izolaci atd.). Uzemnění instalace je zásadní pro bezpečné používání nabíječek elektromobilů a mnoho nabíječek blokuje možnost nabíjení bez správně fungujícího uzemnění. Nejčastěji lze takové ochrany deaktivovat na vlastní nebezpečí, což se nedoporučuje. vhodné ochrany - bez ohledu na ochrany zabudované v nabíječkách doporučujeme každému uživateli mít pro nabíjení elektromobilu další elektrický obvod s ochranami: nadproudový chránič (Ska/standardní pojistka), proudový chránič typu B (detekující zbytkový stejnosměrný proud) nebo proudový chránič typu A s detekcí zbytkového stejnosměrného proudu přizpůsobený pro elektromobily. Zapojení a zásuvky – zásuvka, kterou chcete použít – ať už elektrickou nebo domácí – by měla být přizpůsobena parametrům nabíječky. Popis maximálního podporovaného proudu ve V a A se obvykle nachází na krytu zásuvky. Elektrikář by měl také ověřit délku a průřez vodičů pro maximální zatížení. Kabely s příliš malým průřezem nebo nesprávné zásuvky mohou přispívat k přehřátí a způsobit požár.